1/ ZÁKON 187/2006 SB. O NEMOCENSKÉM POJIŠTĚNÍ
Dne 1. 1. 2009 nabude účinnosti nový zákon o nemocenském pojištění zaměstnanců, který zároveň zruší všechny dosud platné zákony, vyhlášky apod. pro různé skupiny zaměstnanců. Od tohoto data bude nemocenské pojištění zaměstnanců řešeno pro všechny skupiny zaměstnanců pouze v tomto zákoně.
Jaké jsou ZÁKLADNÍ ZMĚNY oproti stávajícímu stavu v zákonech o NP:
- První zásadní změnou je to, že všechny dávky nemocenského pojištění budou vyplácet Okresní správy sociálního zabezpečení. Od roku 2009 se již nebudou organizace dělit na tzv. „velké“ a „malé“, ale v zákonu 187/2006 Sb. o NP se hovoří pouze o zaměstnavateli, tzn., že i zaměstnavatel s méně než 26 zaměstnanci bude muset plnit úkoly v zákonu uvedené. Zaměstnavatel ale bude zodpovídat za správné stanovení započitatelných příjmů v rozhodném období, které bude potvrzovat na tzv. „Příloze k žádosti o dávku“. Dále bude zaměstnavatel sledovat podpůrčí dobu, ochrannou lhůtu a některé další důležité paragrafy z nového zákona o NP, které mají vliv na výplatu náhrady mzdy a na výplatu dávek NP.
- JAKÉ JSOU DÁVKY NP OD 1. 1. 2009 (§ 4)
Z nemocenského pojištění se budou poskytovat podle § 4 tyto dávky:
Tzn., že se změnil název z „podpory při ošetřování člena rodiny“ na ošetřovné a názvem „nemocenské“ je označeno pobírání nemocenské od 15. kalendářního dne pracovní neschopnosti. Za prvních 14 dnů pracovní neschopnosti náleží náhrada mzdy podle ZP.
- ZMĚNY V OKRUHU POJIŠTĚNÝCH OSOB (§ 5)
V okruhu pojištěných osob došlo ke změně v tom, že
byli vypuštěni společníci a jednatelé s.r.o. a komanditisté k. s., jestliže
mimo pracovněprávní vztah vykonávají pro společnost práci, za kterou jsou touto
společností odměňováni a členové družstva, kteří vykonávají činnost v
orgánech družstva mimo pracovněprávní vztah za odměnu, jejíž výše je předem
určena. Tito společníci, jednatelé a členové družstva budou povinně
pojištění pouze na důchodové pojištění a nemocensky se můžou případně
pojistit dobrovolně u komerční pojišťovny.
Společníci, jednatelé s.r.o., komanditisté k.s. a členové družstva,
kteří mimo pracovněprávní vztah vykonávají pro ně práci, jsou účastni
důchodového pojištění v těch měsících, v nichž jim byl zaúčtován příjem
považovaný za příjem ze závislé činnosti alespoň ve výši rozhodného příjmu.
Rozhodným příjmem je jedna čtvrtina součinu VVZ a koeficientu pro jeho přepočet, za
kalendářní rok, který o dva roky předchází kal. roku, za který se posuzuje účast
na pojištění. Tato částka se zaokrouhluje na celé stokoruny směrem nahoru. Tzn.,
že v roce 2009 by tato částka činila 5900 Kč (21527x1,0942x0,25). Např.
pokud člen představenstva v družstvu má odměnu 5800 Kč, nebude z tohoto členství
pojištěn nemocensky ani důchodově. Pojistné na VZP se ale odvádět bude, protože se
jedná o příjem ze závislé činnosti.
POZOR: pokud budou vykonávat
tyto osoby pro společnost práci na základě pracovněprávního vztahu, budou z tohoto
pracovněprávního vztahu nemocensky pojištěni i nadále!
Pojištěni nebudou podle tohoto zákona ani studenti a žáci. V
případě, že budou při studiu nebo o prázdninách pracovat, budou účastni
pojištění jako ostatní zaměstnanci.
- JAKÉ BUDOU Z TOHOTO DŮVODU SAZBY POJISTNÉHO PRO JEDNOTLIVÉ SKUPINY POJIŠTĚNCŮ V ROCE 2009
Podle upraveného § 7 zákona 589/92 Sb. o pojistném na SZ budou sazby pojistného na SZ tyto:
a) u zaměstnavatele
b) u zaměstnance
POZOR: u sazeb pojistného u zaměstnanců může ještě dojít k úpravám z důvodu navržených změn v zákonu 586/92 Sb. o daních z příjmů! Navrhuje se snížení pojistného na SZ o 1,5%. O konečných sazbách budete informováni v následujícím čísle informačního servisu.
c) u osoby samostatně výdělečně činné
POZOR: i zde by se snížila sazba pojistného o 0,4% při přijetí změn v souvislosti se změnou zákona o daních z příjmů.
d) u osoby dobrovolně účastné důchodového pojištění 28 % z vyměřovacího základu, který si sami určí (nejméně částka do níž se započítává pně část OVZ)
e) u zahraničního zaměstnance 2,4 % z vyměřovacího základu.
- NOVÉ PODMÍNKY ÚČASTI ZAMĚSTNANCŮ NA POJIŠTĚNÍ (§ 6)
Zaměstnanci budou pojištěni v případě, že
1) vykonávají zaměstnání
2) zaměstnání trvalo nebo mělo trvat alespoň 15 kalendářních dnů a 3) sjednaná částka započitatelného příjmu z tohoto zaměstnání za kal. měsíc činí alespoň částku rozhodnou pro účast na pojištění. Podle odst. 5 by měla činit 2000 Kč.
Zaměstnanci budou pojištěni i v případě,
a) jestliže jejich zaměstnání trvalo méně než 15 kalendářních dnů, jedná-li se o zaměstnání na území ČR a výše příjmu dosáhne alespoň částky 2000 Kč, pokud nastoupili opětovně do zaměstnání k témuž zaměstnavateli a od skončení předchozího zaměstnání, které založilo účast na NP neuplynula doba alespoň 6 měsíců,
Např. pracovní poměr skončil 31. 12. 2008 a tento zaměstnanec nastoupil k témuž zaměstnavateli do zaměstnání na 10 kalendářních dnů s odměnou 2500 Kč dne 16. 6. 2009. V tomto případě zakládá toto zaměstnání účast na pojištění a odvede se z něho pojistné na SZ, protože ještě neuplynula 6. měsíční doba.
b) nebo předchozí zaměstnání, které nezaložilo účast proto, že trvalo méně než 15 kal. dnů, ale zaměstnanec v něm dosáhl příjmu alespoň 2000 Kč a do opětovného nástupu neuplynula doba 6 měsíců.
Např. zaměstnání na méně než 15 kalendářních
dnů s odměnou 5000 Kč skončilo 15. 1. 2009. Z tohoto zaměstnání se pojistné
neodvedlo, protože nesplnilo podmínky účasti na NP. Pokud by bylo s tímto
zaměstnancem uzavřeno další zaměstnání na dobu kratší než 14 kal. dnů do 6
měsíců od skončení předchozího, založilo by toto zaměstnání účast na
pojištění i při příjmu (do) nad 2000 Kč a odvedlo by se z něho pojistné na SZ.
Rozhodná částka 2000 Kč se bude každoročně zvyšovat v případě, že
jedna desetina součinu VVZ a koeficientu pro jeho přepočet bude po zaokrouhlení
směrem dolů na celé pětisetkoruny vyšší než dosud platná částka.
U „státních zaměstnanců“ se podmínka započitatelného příjmu
považuje vždy za splněnou, i když je sjednaná částka nižší než 2000 Kč!
- ZAMĚSTNÁNÍ MALÉHO ROZSAHU (§ 7)
„Zaměstnáním malého rozsahu“ je takové
zaměstnání, v němž jsou splněny podmínky uvedené v § 6 (tj. zaměstnání na
území ČR, které trvalo nebo mělo trvat alespoň 15 kal. dnů), s výjimkou
podmínky započitatelného příjmu, který je nižší než 2000 Kč nebo nebyl vůbec
sjednán. Při výkonu tohoto zaměstnání by pojištění vzniklo jen v
měsících, v nichž zaměstnanec dosáhl alespoň částky 2000 Kč.
Např. se zaměstnancem na dohodu o pracovní činnosti byla sjednána
odměna 1500 Kč měsíčně. Jedná se o zaměstnání malého rozsahu a pojistné na SZ
se neodvádí. Pokud by byla sjednána sazba 75 Kč za hodinu, odvádělo by se pojistné
jen v měsících, kdy by byl započitatelný příjem 2000 Kč nebo vyšší.
Započitatelný příjem zúčtovaný až po skončení zaměstnání malého
rozsahu se považuje pro účely pojištění za příjem zúčtovaný do kalendářního
měsíce, v němž toto zaměstnání skončilo.
POZOR: z takto sjednaného zaměstnání (např.
dohody o pracovní činnosti) by se neodvádělo ani pojistné na VZP v případě, že by
byl započitatelný příjem nižší než 2000 Kč.
- SOUBĚH POJIŠTĚNÍ Z VÍCE ZAMĚSTNÁNÍ (§ 8)
Pokud vykonává zaměstnanec více zaměstnání zakládajících účast na pojištění, je pojištěn z každého z nich.
- VZNIK, ZÁNIK A PŘERUŠENÍ POJIŠTĚNÍ (§ 10)
V tomto paragrafu je řešeno, jak a kdy vzniká resp. zaniká pojištění u jednotlivých skupin pojištěnců. Jelikož nás zajímají hlavně zaměstnanci, tak u zaměstnanců vzniká pojištění dnem, ve kterém nastoupil do práce a zaniká dnem skončení pracovního poměru. Za den, ve kterém zaměstnanec nastoupil do práce, se považuje též den přede dnem nástupu, za který mu příslušela náhrada mzdy nebo platu, nebo za který se mzda nebo plat nekrátí. Tzn., že zůstává v platnosti současný stav, tj., že zaměstnanec musí začít pracovat nebo obdržet náhradu mzdy za svátek, aby vzniklo pojištění.
Nově se pojištění přerušuje po dobu, po kterou bylo zaměstnanci poskytnuto pracovní volno bez náhrady příjmu na dobu delší než 30 kalendářních dnů po sobě jdoucích a po dobu rodičovské dovolené, s výjimkou doby, za kterou náleží peněžitá pomoc v mateřství. Nárok na dávku vzniká i v době přerušení pojištění (§ 14 odst. 1), ale vyplácet se začne až po skončení přerušení pojištění (tj. po neplaceném volnu nebo po rodičovské dovolené), protože pojištění u nich vzniká opět dnem, kdy začali vykonávat práci (§ 19 odst. 1 písm. d).
Novinkou je i tzv. „pokračování pojištění“ (odst. 4), které se týká skončení jednoho pracovního poměru a uzavření dalšího pracovního poměru k témuž zaměstnavateli. Pokud na sebe tyto pracovní poměry bezprostředně navazují, nedochází k zániku pojištění, jako tomu bylo do konce roku 2008. To se bude týkat hlavně poživatelů starobního důchodu, kterým se vystavuje nová pracovní smlouva na dobu jednoho roku. Dosud to byl nový vstup a tím i nové rozhodné období, nově to bude pokračování pojištění. Musí se ale jednat o pokračování stejných druhů pracovněprávního vztahu. Např. pracovní poměr na pracovní poměr, dohoda o pracovní činnosti na dohodu o pracovní činnosti. Za pokračování pojištění by se nepovažovalo skončení pracovního poměru a bezprostřední sjednání dohody o pracovní činnosti.
- OCHRANNÁ LHŮTA (§ 15)
Nemocenské bude náležet i v případě, že ke vzniku
pracovní neschopnosti došlo po zániku pojištění v ochranné lhůtě. Ochranná
lhůta činí 7 kalendářních dnů ode dne zániku pojištění. Pokud pojištění
trvalo dobu kratší, činí ochranná lhůta jen tolik dnů, kolik dnů trvalo
pojištění.
Peněžitá pomoc v mateřství bude náležet v případě, že k
nástupu na ni dojde v ochranné lhůtě. Ochranná lhůta u žen, jejichž
pojištění zaniklo v době těhotenství je 180 kalendářních dnů ode dne zániku
pojištění, pokud pojištění trvalo dobu kratší než 180 kal. dnů, činí
ochranná lhůta jen tolik dnů, kolik dnů trvalo pojištění. Vznikne-li ženě v
ochranné lhůtě znovu pojištění, ochranná lhůta během tohoto nového pojištění
neběží a nevyčerpaná ochranná lhůta z dřívějšího pojištění se
připočítává k ochranné lhůtě získané na základě tohoto nového pojištění.
POZOR: dosud plyne ochranná lhůta u žen,
jejichž zaměstnání zaniklo v době těhotenství, 6 měsíců pro peněžitou pomoc i
pro nemocenské a to i v případě, že zaměstnání trvalo kratší dobu!
Ochranná lhůta neplyne z pojištěné činnosti
- NÁROK NA DÁVKY NENÍ (§ 16)
Pojištěnec nemá nárok na výplatu nemocenského, peněžité pomoci v mateřství a ošetřovného za dobu, po kterou
a) vykonává v pojištěné činnosti, ze které mu
tyto dávky náleží, práci
b) mu náleží podle zvláštních právních předpisů ze zaměstnání, z
něhož tyto dávky náleží, nadále započitatelný příjem (týká se např. vojáků
nebo příslušníků)
c) je ve vazbě nebo vykonává trest odnětí svobody, jde-li o dávky, na
které vznikl nárok před vzetím do vazby nebo před nástupem výkonu trestu; to však
neplatí v případě peněžité pomoci, pokud žena ve výkonu trestu pečuje o dítě.
- SOUBĚH ZAPOČITATELNÉHO PŘÍJMU A NÁROK NA DÁVKU (§ 17)
Dávky nemocenského pojištění se budou
poskytovat za kalendářní dny a při jejich výpočtu se bude vycházet z
denního vyměřovacího základu. Výše dávky se zaokrouhluje na celé Kč nahoru.
Má-li zaměstnanec za kalendářní den, v němž vznikl nárok na dávku
nebo v němž nárok zanikl, nárok na započitatelný příjem za část pracovní
doby, náleží mu dávka za tento den v poměrné výši. Např. musel začít
ošetřovat dítě po odpracování 4 hodin své směny. Tento den se započítává do
podpůrčí doby. Obdobně by se postupovalo v případě odpracování části směny
u pracovní neschopnosti, která se považuje za pokračování předchozí PN (§ 55
odst. 4).
- DENNÍ VYMĚŘOVACÍ ZÁKLAD (§§ 18 až 19)
Denní vyměřovací základ se zjistí tak, že se
vyměřovací základ zjištěný z rozhodného období vydělí počtem kalendářních
dnů připadajících na rozhodné období.
Vyměřovacím základem je úhrn vyměřovacích základů pro
pojistné na SZ za jednotlivé měsíce rozhodného období. Do úhrnu vyměřovacích
základů pro pojistné na SZ se zahrnují i ty vyměřovací základy, z nichž nebylo
odvedeno pojištění z důvodu překročení maximálního vyměřovacího základu.
Rozhodným obdobím je období 12 kalendářních měsíců před
kalendářním měsícem, ve kterém vznikla pojistná událost. Např. pojistná
událost vznikla 17. 2. 2009, rozhodným obdobím je únor 2008 až leden 2009.
Jestliže sociální událost vznikla v období, kdy od vzniku
pojištění do konce kalendářního měsíce, který předchází měsíci, v němž
vznikla sociální událost, neuplynulo 12 kalendářních měsíců, je rozhodným
obdobím období od vzniku pojištění zaměstnance do konce kalendářního měsíce,
který předchází měsíci, v němž sociální událost vznikla. Např. při vstupu
do zaměstnání 16. 1. 2009 a zaměstnanec onemocní 15. 4. 2009, je rozhodné období od
16. 1. do 31. 3. 2009.
Jestliže sociální událost vznikla v kal. měsíci, v němž vzniklo
pojištění, je rozhodným obdobím období od vzniku pojištění do konce tohoto
kalendářního měsíce. Např. zaměstnanec vstoupil do zaměstnání 1. 2. 2009 a
nemoc vznikla 17. 2. 2009. Rozhodným obdobím je období od 1. 2. do 28. 2. 2009.
V obou těchto případech musí mít zaměstnanec v rozhodném období
alespoň 5 kalendářních dnů, jimiž se dělí vyměřovací základ. Pokud je
nemá, musí se použít započitatelný příjem, kterého by zaměstnanec
pravděpodobně dosáhl za kalendářní den v měsíci, v němž vznikla sociální
událost. Při stanovení tohoto „pravděpodobného příjmu“ je třeba zaměstnancův
příjem přepočíst na kalendářní dny a nikoliv na pracovní.
Např. při měsíčním příjmu 20000 Kč by se pravděpodobný příjem
vypočetl tak, že se vezme měsíční příjem 20000 Kč a vydělí počtem
kalendářních dnů měsíce, ve kterém k pojistné události došlo. Při nástupu
zaměstnance v měsíci dubnu a vzniku pracovní neschopnosti v tomto měsíci by se
pravděpodobný příjem zjistil tak, že se vydělí 20000 Kč 30 kal. dny.
Pokud zaměstnanec nemá v rozhodném období vyměřovací základ
nebo má jen vyloučené doby, bude rozhodným obdobím první kalendářní rok, v
němž byl dosažen započitatelný příjem a je v něm alespoň 30 kalendářních dnů,
jimiž se dělí vyměřovací základ. Toto se bude aplikovat především u žen,
které byly na rodičovské dovolené a přímo z ní budou odcházet na další
peněžitou pomoc v mateřství.
Např. zaměstnankyně byla na mateřské dovolené od 15. 3. 2006, poté
čerpala rodičovskou dovolenou a dne 10. 3. 2009 nastupuje na další mateřskou
dovolenou. Rozhodné období by se zjistilo z období III. 2008 až II. 2009 - není
příjem. Dále pokračujeme prvním předchozím kal. rokem, tj. rok 2008 - není
příjem. Dalším rokem je rok 2007 - není příjem a alespoň 30 kal. dnů, jimiž se
dělí vyměřovací základ. Dalším rokem je rok 2006, kde má zaměstnankyně
započitatelný příjem a alespoň 30 kal. dnů jimiž se dělí vyměřovací základ.
Rozhodným obdobím je u ní kalendářní rok 2006.
POZOR: toto by neplatilo, pokud by
zaměstnankyně v roce 2006, před nástupem na mateřskou dovolenou, byla v pracovní
neschopnosti a neměla v období do 15. 3. 2006 započitatelný příjem a alespoň 30
kal. dnů, jimiž se dělí vyměřovací základ. Zde bude třeba ještě prověřit rok
2005, zda je v něm splněna podmínka započitatelného příjmu a alespoň 30 kal.
dnů..
Nelze-li rozhodné období možno stanovit z důvodu, že v něm neexistuje
rok s alespoň 30 kalendářními dny, jimiž se dělí vyměřovací základ, považuje
se za denní vyměřovací základ započitatelný příjem, kterého by zaměstnanec
zřejmě dosáhl za kal. den v měsíci v němž vznikla pojistná událost.
Vznikne-li pojistná událost v ochranné lhůtě, postupuje se při
určení rozhodného období tak, jako by pojistná událost vznikla v den, který
bezprostředně následuje po dni, ve kterém skončilo pojištění. Např.
pracovní poměr zaměstnance skončil 29. 1. 2009 a on onemocněl v ochranné lhůtě 3.
2. 2009, rozhodné období bude leden 2008 až prosinec 2008, protože se rozhodné
období zjišťuje ke dni 30. 1. 2009.
Rozhodné období pro peněžitou pomoc u pojištěnky, která nastoupila
na peněžitou pomoc v mateřství od pozdějšího data než od počátku
šestého týdne před očekávaným dnem porodu se zjišťuje k počátku šestého
týdne před očekávaným dnem porodu (§ 19 odst. 3).
V platnosti zůstává i nadále povinnost použít u zaměstnankyně, která
nastupuje na další peněžitou pomoc v mateřství v období do 4 věku předchozího
dítěte, denní vyměřovací základ z předchozí peněžité pomoci, je-li
výhodnější než denní vyměřovací základ zjištěný podle předchozích
odstavců. Porovnávají se denní vyměřovací základy před jejich redukcí.
Změna oproti stávajícímu stavu je také ve vyloučených
dobách. Kromě dnů, kdy je poskytováno nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství
nebo ošetřovné se nově budou vylučovat dny pracovní neschopnosti, v nichž
náleží zaměstnanci náhrada mzdy za dobu prvních 14 kalendářních dnů pracovní
neschopnosti. Naopak se nebudou vylučovat dny pracovního volna bez náhrady
příjmu (tzv. neplacené volno). V případech, kdy zaměstnanec má na pracovní
volno nárok podle zvláštního právního předpisu (např. NV 590/2006 Sb.) by se i
nadále vylučovaly dny neplaceného volna při stěhování, doprovodu některých
rodinných příslušníků nebo při vlastní svatbě, kdy jsou 2 dny volna, ale pouze
jeden s náhradou mzdy, protože na toto volno má zaměstnanec nárok podle NV. Tato
změna rozmělní zaměstnanci, který čerpal delší období neplaceného volna, jeho
denní vyměřovací základ.
- SOUBĚH POJIŠTĚNÍ Z VÍCE ZAMĚSTNÁNÍ (§ 14 odst. 2 a § 20)
Vykonává-li zaměstnanec více zaměstnání
zakládajících účast na pojištění, je pojištěn z každého z těchto
zaměstnání. Změněn je výpočet jednotlivých dávek v případě pojistné
události. Zde se podle § 20 nejprve stanoví denní vyměřovací základ z každé
pojištěné činnosti a za denní vyměřovací základ pro výpočet dávky se
považuje úhrn těchto vyměřovacích základů. Dosud se počítá denní
vyměřovací základ i dávka z každého zaměstnání samostatně.
Např. pokud má zaměstnanec dva pracovní poměry a onemocní, bude se
mu v obou zaměstnáních prvních 14 dnů poskytovat náhrada mzdy zaměstnavatelem z
jeho průměrného výdělku. Jestliže bude PN pokračovat, bude mu náležet
nemocenské, které se vypočte ze součtu denních vyměřovacích základů z
jednotlivých zaměstnání. Takto sečtené příjmy se budou redukovat a z redukované
výše se bude vyplácet nemocenská.
- REDUKCE DENNÍHO VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU (§§ 21 a 22)
Podle § 21 se bude denní vyměřovací základ zjištěný podle §§ 18 až 20 upravovat tak, že
k částce nad třetí redukční hranici se nepřihlíží.
k částce nad třetí redukční hranici se nepřihlíží.
Takto vypočtený denní vyměřovací základ se zaokrouhlí na celé koruny nahoru.
KOLIK BUDOU REDUKČNÍ HRANICE V ROCE 2009?
Podle § 22 činí
Podle NV 365/2008 Sb. by měl VVZ činit 21527 a koeficient pro jeho přepočet 1,0942. První redukční hranice bude v roce 2009 786 Kč, což odpovídá jedné třicetině ze součinu VVZ a koeficientu pro jeho úpravu za rok 2007 v částce (21527x1,0942=23554,84:30).
Tzn., že by druhá redukční hranice činila v roce 2009 částku 1178 Kč (785,16x1,5)
Tzn., že by třetí redukční hranice v roce 2007 činila částku 2356 Kč (785,16x3)
Jak by vypadal výpočet redukovaného denního
vyměřovacího základu v roce 2009?
Např. u zaměstnanec s denním vyměřovacím základem 791,20 Kč by byl
denní vyměřovací základ redukovaný 711 Kč (786x0,9)+(5,2x0,6)=707,40 +
3,12=710,52).
Maximální výše denního vyměřovacího základu pro nemocenské a
ošetřovné by po redukci činila 1296 Kč
(786x0,9)+(1178-786)x0,6)+(2356-1178x0,3).
Z výše uvedeného vyplývá, že pro výpočet nemocenských dávek by se z
90% započetl příjem do cca 23500 Kč, ze 60% v pásmu 23500 až 35000 Kč a ze 30% v
pásmu 35000 Kč až 70000 Kč.
Maximální výše denního vyměřovacího základu pro peněžitou
pomoc a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství by po redukci činila
1375 Kč (786+(1178-786)x0,6+(2356-1178)x0,3).
- NEMOCENSKÉ (§§ 23 až 31)
První, co je třeba si uvědomit, že nemocenské
ani další dávky, o kterých bude nyní pojednáno již nebude v roce 2009
vyplácet zaměstnavatel. Ten bude vyplácet pouze náhradu mzdy za prvních 14
kalendářních dnů pracovní neschopnosti. Pro nás jako zaměstnavatele vyplývá
povinnost předat příslušné podklady pro výpočet dávky NP na místně příslušnou
OSSZ.
Místní příslušnost OSSZ se podle § 83 odst. 1 písm. a) řídí
pro provádění pojištění zaměstnanců vč. kontroly plnění povinností
zaměstnavatele sídlem zaměstnavatele, pokud je toto sídlo shodné s místem mzdové
účtárny nebo pokud zaměstnavatel nemá mzdovou účtárnu. Pokud má
zaměstnavatel mzdovou a místo mzdové účtárny není shodné se sídlem
zaměstnavatele, řídí se místní příslušnost OSSZ místem mzdové
účtárny.
Nárok na nemocenské má pojištěnec, který byl uznán práce neschopným
nebo kterému byla nařízena karanténa, trvá-li pracovní neschopnost nebo karanténa
déle než 14 kalendářních dnů.
Výše nemocenského za kalendářní den bude činit
Pokud si zaměstnanec přivodil pracovní neschopnost zaviněnou účastí ve rvačce, jako následek své opilosti nebo zneužití omamných prostředků nebo při spáchání trestného činu, činí výše nemocenského pouze 50% z vypočtené částky.
Maximální délka podpůrčí doby je stanovena na
380 kalendářních dnů ode dne vzniku pracovní neschopnosti (karantény). Tzn.,
že když odečteme 14 dnů PN, za které poskytuje zaměstnavatel náhradu mzdy, tak
nemocenské je možno poskytovat 366 kalendářních dnů (přestupný rok nám již do
budoucna nebude dělat potíže…). Do podpůrčí doby se i nadále započítávají i
doby předchozích PN, pokud spadají do období 380 kalendářní dnů před vznikem PN.
Předchozí PN se nezapočtou v případě, kdy pojištěná činnost trvala alespoň 190
kalendářních dnů od skončení poslední pracovní neschopnosti. Oproti stávající
zákonné úpravě vypadlo nezapočítávání předchozích PN způsobených
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání! Takže nemoc z důvodu pracovního
úrazu je z hlediska podpůrčí doby postavena na roveň běžné nemoci.
Lékař orgánu nemocenského pojištění může podpůrčí dobu
prodloužit až o 350 kalendářních dnů.
Ke změně dochází při výplatě nemocenského poživatelům
starobního nebo plného invalidního důchodu, kde se nově bude poskytovat pouze
70 kalendářních dnů, nejdéle však do dne, jímž končí pojištěná činnost.
Byla-li podpůrčí doba (70 kal. dnů) vyčerpána v jednom kal. roce, nevzniká nárok
na výplatu nemocenského od 1. 1. následujícího kal. roku, pokračuje -li PN v tomto
kal. roce. Pochopitelně, že jim zaměstnavatel bude poskytovat náhradu mzdy za prvních
14 dnů pracovní neschopnosti, ale od státu dostanou zaplaceno maximálně za 70
kalendářních dnů, a to i při více PN v příslušném roce.
POZOR: vzhledem k tomu, že je podpůrčí doba
70 kal. dnů a běží až od 15. kalendářního dne PN, bude poživateli starobního
nebo invalidního důchodu poskytována náhrada mzdy i v případě, že budou mít již
vyčerpáno 70 kal. dnů podpůrčí doby. Dobu prvních 14 kal. dnů do podpůrčí doby
nepočítáme. Práce poživatelů starobních důchodů se může zaměstnavateli hodně
prodražit!
Např. poživatel starobního důchodu k 31. 7. 2009 vyčerpal podpůrčí
dobu a potom byl v pracovní neschopnosti ještě v měsíci září, listopadu a
prosinci, obdrží od zaměstnavatele náhradu mzdy za prvních 14 kal. dnů PN u každé
PN. Nemocenské mu pochopitelně již nenáleží.
- PENĚŽITÁ POMOC V MATEŘSTVÍ (§§ 32 až 38)
Peněžitá pomoc v mateřství bude poskytována vždy
28 týdnů. Pouze v případě, že žena porodila 2 nebo více dětí, by se
peněžitá pomoc poskytovala 37 týdnů (po uplynutí 28 týdnů musí ale
pečovat alespoň o dvě děti).
Okruh osob s nárokem na peněžitou pomoc se rozšířil o
pojištěnce, který pečuje o dítě a je otcem dítěte nebo manželem ženy, která
dítě porodila, pokud s matkou dítěte uzavře písemnou dohodu, že bude pečovat o
dítě. Tuto dohodu lze uzavřít s účinkem na dobu nejdříve od počátku sedmého
týdne po porodu dítěte. Podmínky nároku na peněžitou pomoc v mateřství se v tomto
případě zjišťují ke dni prvního převzetí dítěte do péče. To platí i v
případě, kdy pojištěnec převzal péči o totéž dítě opakovaně.
Doba účasti na pojištění alespoň 270 kal. dnů v posledních dvou
letech zůstává, ale do této doby se již nebude započítávat doba vedení v
evidenci uchazečů o zaměstnání.
Výše peněžité pomoci v mateřství za kalendářní den činí 70%
denního vyměřovacího základu. Z toho vyplývá, že u zaměstnankyně s denním
vyměřovacím základem 658 Kč by peněžitá pomoc činila 461 Kč (658x0,7). Maximální
výše peněžité pomoci by podle redukčních hranic byla 963 Kč (1375x0,70)
za kalendářní den.
- OŠETŘOVNÉ (§§ 39 a 41)
Podmínky pro poskytování ošetřovného jsou téměř
stejné jako dříve u podpory při OČR, tj. délka 9 kalendářních dnů a 16
kalendářních dnů, jde-li o osamělého zaměstnance.
Novinkou je to, že se manželé budou moci při ošetřování vystřídat.
Změna ošetřujícího je možná ale jen jednou za dobu trvání ošetřování. U
osoby, která převzala ošetřování, se posuzují podmínky nároku na ošetřovné ke
dni převzetí. Nárok na ošetřovné nebude mít zaměstnanec v případě, kdy jiná
osoba má z důvodu péče o toto dítě nárok na peněžitou pomoc v mateřství nebo na
rodičovský příspěvek. Výjimkou by byl případ, kdy tato osoba onemocněla, utrpěla
úraz apod.
Ošetřovné se nebude poskytovat za dny pracovního klidu, pokud
zaměstnanci nevznikl nárok na výplatu ošetřovného alespoň za 1 kalendářní den,
který měl být pro něho pracovním dnem a v němž potřeba ošetřování trvala.
Tzn., že pokud by ošetřovné bylo vystaveno od soboty a tato by nebyla pro zaměstnance
pracovním dnem, náleželo by ošetřovné až od pondělí.
Výše ošetřovného činí 60% denního
vyměřovacího základu.
Tzn., že maximální výše by byla 778 Kč za kalendářní den.
- VYROVNÁVACÍ PŘÍSPĚVEK V TĚHOTENSTVÍ A MATEŘSTVÍ (§§ 42 až 44)
Podmínky pro poskytování této dávky se nemění a její výše se stanoví jako rozdíl mezi denním vyměřovacím základem zjištěným ke dni převedení na jinou práci a průměrem započitatelných příjmů připadajícím na jeden kalendářní den po tomto převedení.
Dalším bodem by měly být povinnosti zaměstnavatelů v oblasti poskytování nemocenských dávek. Vzhledem k tomu, že tyto povinnosti nejsou po technické stránce ještě plně k dispozici, zařadíme tuto oblast do příštího čísla informačního servisu.
- PŘECHODNÁ USTANOVENÍ K ZÁKONU O NP (§§ 168 až 198)
Podle § 170 se všechny dávky NP, na které vznikl nárok
před 1. 1. 2009 a nárok trvá i po 31. 12. 2008 se vyplácejí za podmínek a ve výši
podle předpisů platných ke dni 31. 12. 2008. Tyto dávky vyplácí nejdéle po dobu
jednoho roku ten, kdo je vyplácel do 31. 12. 2008 (tj. velká organizace nebo OSSZ u
malých organizací). Pro tyto případy, kdy bude nárok na dávku přecházet z roku
2008 do roku 2009, vláda valorizovala redukční hranice pro výpočet dávek tak, že
první redukční hranice 550 Kč se zvýší na 610 Kč a druhá redukční
hranice 790 Kč se zvyšuje na 870 Kč. Z toho vyplývá, že nemocenské,
peněžitá pomoc v mateřství a podpora při OČR, které budou přecházet z roku 2008
do roku 2009, se od 1. 1. 2009 přepočtou podle zvýšených redukčních hranic. V
případě, že po 31. 12. 2008 bude dávky vyplácet „velká organizace“, bude si i
nadále o tyto vyplácené dávky snižovat odvod pojistného na SZ.
POZNÁMKA: zajímavé situace můžou nastat v
souvislosti s nástupem na mateřskou dovolenou, protože peněžitá pomoc v mateřství
vypočtená podle nového zákona je vždy výhodnější (místo 69% je 70%), ale již
při příjmu nad 18300 Kč měsíčně do 26000 Kč se vše započítává plně, kdežto
nyní to, co je nad 18300 Kč se redukuje 60%. Výrazně výhodnější je nástup na
peněžitou pomoc v roce 2009 při příjmu nad 26000 Kč, protože se pro peněžitou po
novu započítává až do 71500 Kč, kdežto podle starého zákona se k němu již
nepřihlíží. Některé zaměstnankyně, které budou nastupovat na peněžitou pomoc v
mateřství na přelomu roků 2008 a 2009 by si měly nechat propočíst dopad nástupu na
MD až v roce 2009 i za cenu, že by nenastoupily nejpozději 6 týdnů před porodem, ale
třeba jen 4 týdny…
Podle § 172 se nemocenské, na které vznikl nárok před 1. 1. 2009 a nárok trvá po 31. 12. 2008 a k tomuto dni ještě neuplynulo prvních 14 kal. dnů PN, vyplácí podle předpisů platných do 31. 12. 2008 a od 15. kal. dne rovněž dle předpisů do 31. 12. 2008. Tzn., že zaměstnavatel nebude vyplácet v tomto případě náhradu mzdy, ta se bude vyplácet až u pracovních neschopností vzniklých po 31. 12. 2008.
Podle § 174 odst. 2 u peněžité pomoci v mateřství, na kterou vznikl nárok před 1. 1. 2009, lze po 31. 12. 2008 uzavřít písemnou dohodu mezi otcem dítěte a matkou dítěte, že bude pečovat o dítě (nejdříve ale od počátku 7 týdne po porodu dítěte).
Podle § 178 odst. 1 jsou zaměstnavatelé společníků a jednatelů s.r.o., komanditistů k.s., studentů a žáků a členů družstev (tyto skupiny již nejsou od 1. 1. 2009 nemocensky pojištěny) povinni tyto osoby odhlásit od 1. 1. 2009 z pojištění u příslušné OSSZ. Odhlášení je třeba provést nejpozději do 31. 1. 2009, a to formou seznamu v němž se uvede jméno, příjmení a rodné číslo osoby odhlašované z pojištění a název a sídlo zaměstnavatele. Dále je třeba uvést, zda činnost těchto osob (s výjimkou studentů a učňů), zakládá od 1. 1. 2009 účast na důchodovém pojištění (tzn., že jejich započitatelný příjem činní měsíčně alespoň 5900 Kč).
Podle odst. 2 § 178 je zaměstnavatel povinen písemně oznámit
OSSZ do 31. 1. 2009, zda příležitostné zaměstnání před 1. 1. 2009 je
zaměstnáním malého rozsahu dle § 7 odst. 1. Dále je třeba nahlásit u
některých skupin zaměstnanců, zda se jejich zaměstnání nestalo od 1. 1. 2009
zaměstnáním malého rozsahu (např. u zaměstnanců na dohodu o pracovní činnosti s
odměnou do 2000 Kč).
V případě, že zaměstnavatel nesplní do 31. 1. 2009 povinnosti uvedené
v § 178, hrozí mu pokuta do 50000 Kč.
Jestliže vznikl důvod k přerušení pojištění (neplacené volno nebo rodičovská dovolená) před 1. 1. 2009 a tento důvod trvá i po 31. 12. 2008, přerušuje se pojištění od 1. 1. 2009. Zaměstnavatel je povinen přerušení pojištění nahlásit na OSSZ do 31. ledna 2009 na předepsaném tiskopisu (§ 180).
Ochranná lhůta, která začala běžet před 1. 1. 2009 a neskončila k 31. 12. 2008 se řídí předpisy účinnými ke dni 31. 12. 2008. Je to zbytečné, když je stejných 7 kalendářních dnů v roce 2008 i v roce 2009 (§ 184 odst. 1).
Podle § 184 odst. 2 u zaměstnanců, jejichž pojištění skončilo dnem 31. 12. 2008 (společníci, jednatelé, komanditisté, členové družstev, studenti a žáci) plyne ochranná lhůta podle tohoto zákona. Tzn., pokud společník s.r.o. onemocní do 7. ledna, budou se mu vyplácet dávky NP.
Podle § 185 se určí vyloučené dny již podle nového zákona, i když rozhodné období bude zasahovat před 1. 1. 2009.