ČLENOVÉ ZASTUPITELSTVA OBCÍ A JEJICH ODMĚŇOVÁNÍ
Odměňování členů zastupitelstva obcí řeší tyto zákony | |
1/ | zákon 128/2000 Sb. o obcích |
2/ | nařízení vlády 358/2000 Sb. o odměnách za výkon funkce v zastupitelstvu obce |
3/ | zákon 143/92 Sb. o platu …… |
4/ | zákon 491/2001 Sb. o volbách do zastupitelstev obcí |
5/ | zákon 65/65 Sb., zákoník práce |
6/ | nařízení vlády 108/94 Sb., kterým se provádí zákoník práce |
7/ | vyhláška 165/79 Sb. o nemocenském pojištění…. |
Členy zastupitelstva obcí je třeba rozdělit na tzv.:
A/ UVOLNĚNÍ ČLENOVÉ ZASTUPITELSTVA OBCÍ:
Pro účely zákona o obcích se obec posuzuje jako zaměstnavatel a členové zastupitelstva obce se posuzují jako zaměstnanci.
Mandát člena zastupitelstva obce vzniká zvolením. Ke zvolení dojde ukončením hlasování. Tzn., že dne 2. 11. 2002 vznikl mandát členům zastupitelstva z letošních voleb do obecního zastupitelstva.
Mandát člena zastupitelstva obce zaniká: | |
- | odmítnutím složení slibu |
- | dnem, kdy starosta obdrží písemnou rezignaci člena na jeho mandát |
- | dnem, kdy starosta podá rezignaci na zasedání zastupitelstva obce |
- | úmrtím člena zastupitelstva |
- | dnem nových voleb do zastupitelstva obce |
- | dnem sloučení obcí nebo připojením obce k jiné obci |
- | odsouzením k nepodmíněnému trestu odnětí svobody (musí to vyslovit zastupitelstvo) |
- | i v případech, kdy přestává být volitelným nebo se jedná o neslučitelnost funkcí |
Zde nás bude zajímat především zánik funkce klasický a tím je skončení volebního období, tj. dnem nových voleb. Podle našeho názoru zanikl mandát až 2. 11. |
Podle § 124 ZP odst. 1 je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu k výkonu veřejné funkce. Zaměstnanci uvolněnému dlouhodobě pro výkon veřejné funkce poskytne zaměstnavatel, pro kterého byl uvolněn (tj. obec), přiměřenou odměnu, která se posuzuje jako mzda. Náhrada mzdy od zaměstnavatele, u kterého je v pracovním poměru, mu nepřísluší. Obec se pro tyto účely posuzuje jako zaměstnavatel a členové zastupitelstva obce se posuzují jako zaměstnanci.
Podle § 147 ZP je zaměstnavatel povinen v případě, že
u zaměstnance skončí výkon veřejné funkce, zařadit jej na jeho původní práci a
pracoviště. Není-li to možné proto, že tato práce odpadla nebo pracoviště bylo
zrušeno, musí jej zaměstnavatel zařadit na jinou práci odpovídající pracovní
smlouvě. V ostatních případech jej musí vždy zařadit na původní místo a
pracoviště.
Pokud taková práce u zaměstnavatele není (tj. odpadla nebo pracoviště
bylo zrušeno), je dán výpovědní důvod podle § 46 odst. 1. písm. c) - tj.
nadbytečnost s tříměsíční výpovědní lhůtou a odstupným ve výši minimálně
dvojnásobku průměrného výdělku.
Uvolněným členům obecního zastupitelstva náleží tyto odměny:
a) | měsíční odměna |
b) | další odměna |
c) | odměna při skončení funkčního období |
ad a) měsíční odměna je peněžité plnění, které se poskytuje měsíčně podle druhu vykonávané funkce a podle počtu obyvatel obce. Výše odměn činí:
POČET obyvatel obce | PEVNÁ složka starosta (primátor) | PEVNÁ složka místostarosta (nám. primátora) | PEVNÁ složka člena rady, předs. výboru, komise | Příplatek podle počtu obyvatel obce/* |
do 1000 | 18920 | 13720 | 8860 | +900Kč na každých 100 obyvatel |
nad 1000 do 3000 |
18920 | 13720 | 8860 | 9000 Kč+135 Kč na každých 100 obyv. nad 1000 obyvatel |
nad 3000 do 10000 |
18920 | 13720 | 8860 | 11700 Kč+50 Kč na každých 100 obyv. nad 3000 obyvatel |
nad 10000 do 20000 |
18920 | 13720 | 8860 | 15200 Kč+34,60 na každých 100 obyv. nad 10000 obyvatel |
nad 20000 do 50000 |
18920 | 13720 | 8860 | 18660 Kč+15,60 na každých 100 obyv nad 20000 obyvatel |
nad 50000 do 100000 |
18920 | 13720 | 8860 | 23340 Kč+5,60 na každých 100 obyv. nad 50000 obyvatel |
Statut. města a města nad 100 tisíc | 18920 | 13720 | 8860 | 26140 Kč+4,80 na každých 100 obyv. nad 100000 obyvatel |
města Brno, Ostrava a Plzeň | 18920 | 13720 | 8860 | 29600 Kč+4,60 na každých 100 obyv. nad 100000 obyvatel |
/* počet obyvatel je rozhodující k 1. 1. a zaokrouhluje se na celé stovky nahoru |
Např. výše měsíční odměny
starosty v obci s 2580 obyvateli by činila 18920 Kč plus 9000 Kč plus 16 x 135Kč =
2160 Kč, tj celkem 30080 Kč.
Odměna se poskytuje podle § 77 ode dne, kdy byl zvolen nebo
jmenován do funkce, za kterou odměna náleží a podle odst. 2 § 2 NV náleží dnem,
ve kterém složil slib. Tzn., že pokud byl starosta zvolen starostou 15. 11. 2002 a
tento den složil i slib, náleží tato odměna od tohoto dne. Podle § 2 odst. 7 NV
358/2000 Sb. se jim v tomto měsíci vyplatí odměna ve výši odpovídající počtu
dnů skutečného výkonu funkce, protože nevykonávali funkci po celý kalendářní
měsíc.
Uvolněným členům zastupitelstev obcí s pověřeným
obecním úřadem, stavebním úřadem nebo matričním úřadem náleží odměna
zvýšená o 2000 Kč, a to i v případě, že na zvýšení by vznikl nárok z více
důvodů.
Tzn., že toto zvýšení odměny se bude týkat jak uvolněného
starosty, tak i ostatních uvolněných členů zastupitelstva „pověřených obcí“.
Nevykonává-li člen zastupitelstva funkci z důvodu pracovní neschopnosti, karantény, těhotenství nebo péče o dítě do 3 let věku, měsíční odměna mu nenáleží. Pokud nemoc apod. netrvá po celý kalendářní měsíc, náleží měsíční odměna ve výši odpovídající počtu dnů skutečného výkonu funkce.
Vyplácená odměna podléhá jak srážce obojího pojistného, tak srážce daně z příjmů. U daně z příjmů bude záležet na tom, zda podepíše prohlášení k dani, či nikoliv. Při podpisu prohlášení se u něho můžou uplatnit nezdaněné částky a po skončení roku se může provést, při splnění ostatních podmínek, roční zúčtování. Pokud nepodepíše prohlášení, sráží se daň podle tabulky minimálně 20% a člen zastupitelstva musí podat daňové přiznání.
ad b) další odměna náleží uvolněným členům zastupitelstev za každé kalendářní pololetí, ve kterém skutečně vykonával funkci alespoň 90 kalendářních dnů, neskončil-li výkon jejich funkce
- | v prvním pololetí před 31. 5. nebo před 30. 6., splnil-li podmínku výkonu funkce po stanovený počet dnů až v červnu |
- | v druhém pololetí před 30. 11. nebo 31. 12., splní-li podmínku výkonu funkce po stanovený počet dnů až v prosinci |
Do doby výkonu funkce se nezapočítává doba, kdy
nevykonávali funkci z důvodu nemoci, úrazu, těhotenství nebo mateřství. Doba jiné
omluvené nepřítomnosti, po kterou tito členové nevykonávali svoji funkci, se do
této doby započítává v délce nepřesahující 45 kal. dnů v kal. pololetí.
Např. doba poskytnutí neplaceného volna z důvodu
povodní by se započetla, pokud by doba jeho poskytnutí nepřesáhla 45 dnů.
Další odměna se poskytne ve výši měsíční
odměny, na kterou uvolněným členům zastupitelstev naposledy vznikl nárok,
vč. zvýšení o 2000 Kč, pokud jim náleží, nebo které byly nebo by mohly být
naposledy poskytnuty neuvolněným členům zastupitelstev
Podle přechodného ustanovení NV 358/2000 Sb. náleží pro rok 2002
další odměna ve výši poloviny částky, na kterou by jim jinak vznikl nárok.
Takto vypočtená další odměna se zaokrouhluje na celé stokoruny směrem nahoru.
POZOR: uvolněným členům zastupitelstva, kterým skončil jejich mandát dnem voleb se další odměna neposkytne ani v tom případě, že byli opět zvoleni do funkce (odst. 5. § 2 NV). Další odměna podléhá jak srážce obojího pojistného, tak srážce daně z příjmů.
ad c) odměna při skončení funkčního období
náleží uvolněnému členu zastupitelstva, jemuž ke dni voleb náležela měsíční
odměna. Tato odměna se poskytne ještě po dobu 3 měsíců od konání voleb do
zastupitelstva obce. Nárok na tuto odměnu nevznikne v případě, že členovi
zastupitelstva vznikl opětovný nárok na měsíční odměnu, tzn., že byl znovu
zvolen.
Výplata této odměny se provádí po dobu 3 měsíců od konání voleb a
nelze ji vyplatit jednorázově.
Odměna při skončení funkčního období podléhá vždy srážce
pojistného na zdravotní pojištění a srážce zálohy na daň z příjmů.
Pojistné na sociální zabezpečení se z těchto odměn neodvádí, protože výplata
této odměny není vázána na setrvání v zaměstnání po určitou dobu nebo k
určitému dni (výklad pracovníků MPSV a ČSSZ viz komentář v DIS).
Splatnost a výplata odměn se řídí právními předpisy upravujícími platové poměry zaměstnanců obcí a zákoníkem práce. Odměna člena zastupitelstva obce se posuzuje jako plat.
Pro srážky z odměn platí rovněž právní předpisy upravující platové poměry zaměstnanců obcí a zákoník práce. Tzn., že pokud bude u člena zastupitelstva nařízena srážka částky postižené výkonem rozhodnutí nařízeného soudem nebo správním orgánem, je třeba postupovat jako u všech ostatních zaměstnanců - tj. srazit z čisté mzdy požadovanou částku. Zde je ale třeba nejprve od čisté mzdy odečíst nezabavitelné částky a ze zbytku čisté mzdy zaokrouhlené dolů na částku dělitelnou třemi, spočíst jednu třetinu a podle toho, zda se jedná o přednostní nebo nepřednostní pohledávku, srazit jednu nebo dvě třetiny.
Členovi zastupitelstva obce náleží v souvislosti s výkonem funkce cestovní náhrady ve výši a za podmínek stanovených v zákonu 119/92 Sb. o cestovních náhradách. Tzn., že obdrží náhradu prokázaných jízdních výdajů, prokázaných výdajů za ubytování, stravné a náhradu prokázaných nutných vedlejších výdajů. Při zahraničních pracovních cestách mu může náležet ještě kapesné.
Pro nemocenské pojištění uvolněných členů zastupitelstva obce platí obecné předpisy o nemocenském pojištění zaměstnanců s těmito odchylkami:
- | účast na nemocenském pojištění vzniká dnem zvolení a zaniká dnem uplynutí volebního období, popřípadě dnem zániku mandátu |
- | u člena obecního zastupitelstva, který je členem obecní rady, nemocenské pojištění zaniká dnem zvolení nové obecní rady, popřípadě u starosty dnem uplynutí funkčního období |
- | za započitatelný příjem se považují odměny podle § 71 zákona o obcích |
Uvolněný člen zastupitelstva obce má nárok na
dovolenou v délce 5 týdnů za kalendářní rok. Měsíční odměna náleží i po
dobu dovolené. Pokud funkční období netrvalo po dobu celého kalendářního roku,
má nárok na poměrnou část dovolené, která činí za každý i započatý
kalendářní měsíc trvání výkonu jeho funkce jednu dvanáctinu dovolené
za kalendářní rok.
Tzn., že u nově zvoleného člena zastupitelstva od
2. 11. 2002 vznikne nárok na dovolenou v délce dvou dvanáctin z 25 dnů, tj. 4 dnů.
Obec poskytne uvolněnému členu zastupitelstva obce též tu část
dovolené, kterou nevyčerpal před uvolněním.
Např. nový starosta nevyčerpal u svého
zaměstnavatele 10 dnů dovolené, poskytne mu tuto dovolenou obec. V tomto případě se
poskytne starostovi nekrácená odměna, která se ale nerefunduje uvolňujícímu
zaměstnavateli (refunduje se pouze náhrada mzdy, což v tomto případě není).
Nevyčerpal-li uvolněný člen zastupitelstva dovolenou před
uplynutím doby uvolnění, poskytne mu ji uvolňující zaměstnavatel.
Např. uvolněný člen nevyčerpal ke dni 2. 11.
patnáct dnů dovolené. Nově nebyl zvolen, takže mu těchto 15 dnů poskytne
uvolňující zaměstnavatel, pokud jej ovšem má.
Pokud si uvolněný člen zastupitelstva nemohl vyčerpat dovolenou v
průběhu příslušného kal. roku, převádí se mu tento nárok do následujícího
kalendářního roku. V takovém případě může uvolněný člen zastupitelstva
požádat obec o náhradu měsíční odměny za nevyčerpanou dovolenou.
B/ NEUVOLNĚNÍ ČLENOVÉ OBECNÍHO ZASTUPITELSTVA
Mandát člena zastupitelstva obce zaniká: | |
- | odmítnutím složení slibu |
- | dnem, kdy starosta obdrží písemnou rezignaci člena na jeho mandát |
- | dnem, kdy starosta podá rezignaci na zasedání zastupitelstva obce |
- | úmrtím člena zastupitelstva |
- | dnem nových voleb do zastupitelstva obce |
- | dnem sloučení obcí nebo připojením obce k jiné obci |
- | odsouzením k nepodmíněnému trestu odnětí svobody (musí to vyslovit zastupitelstvo) |
- | i v případech, kdy přestává být volitelným nebo se jedná o neslučitelnost funkcí |
Zde platí stejná pravidla jako u uvolněných členů zastupitelstva, tzn., že neuvolněnému členu zastupitelstva zanikl mandát 2. 11. 2002. |
Neuvolněným členům zastupitelstva obce poskytne jejich zaměstnavatel pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu k výkonu veřejné funkce, pokud tuto činnost nelze provést mimo pracovní dobu. Za dobu uvolnění náleží tomuto zaměstnanci náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku.
Podle odst. 4 § 71 zákona o obcích a odst. 1 § 17 NV
108/94 Sb., kterým se provádí zákoník práce, má zaměstnavatel nárok na úhradu
náhrady mzdy vč. pojistného na SZ a pojistného na VZP za dobu uvolnění od
zaměstnavatele, pro kterého byl uvolněn (tj. obce), pokud se nedohodl na upuštění od
refundace.
Např. neuvolněný starosta se musel zúčastnit
celodenní porady starostů okresu. Zaměstnavatel mu musí poskytnout pracovní volno s
náhradou mzdy a tuto může refundovat s obecním úřadem.
Neuvolněným členům zastupitelstva obce
můžou být za výkon funkce poskytnuty tyto odměny:ad a) měsíční odměna je peněžité plnění, které se poskytuje měsíčně podle druhu vykonávané funkce a podle počtu obyvatel obce. Výše odměn může činit maximálně:
POČET obyvatel obce | PEVNÁ složka starosta | PEVNÁ složka místostarosta | Příplatek podle počtu obyvatel obce/* | Max. výše pevné složky pro člena rady, předsedu výboru/ /člena zastupitelstva |
do 1000 | 6300 | 5180 | +900Kč na každých 100 obyvatel | 760 190 |
nad 1000 do 3000 |
6300 | 5180 | 9000 Kč+135 Kč na každých 100 obyv. nad 1000 obyvatel | 900 230 |
nad 3000 do 10000 |
6300 | 5180 | 11700 Kč+50 Kč na každých 100 obyv. nad 3000 obyvatel | 1130 270 |
nad 10000 do 20000 |
6300 | 5180 | 15200 Kč+34,60 na každých 100 obyv. nad 10000 obyvatel | 1360 310 |
nad 20000 do 50000 |
6300 | 5180 | 18660 Kč+15,60 na každých 100 obyv nad 20000 obyvatel | 1510 350 |
nad 50000 do 100000 |
6300 | 5180 | 23340 Kč+5,60 na každých 100 obyv. nad 50000 obyvatel | 2250 570 |
Statut. města a města nad 100 tisíc | 6300 | 5180 | 26140 Kč+4,80 na každých 100 obyv. nad 100000 obyvatel | 3150 760 |
města Brno, Ostrava a Plzeň | 6300 | 5180 | 29600 Kč+4,60 na každých 100 obyv. nad 100000 obyvatel | 3600 1100 /** |
/* počet obyvatel je rozhodující k 1.
1. a zaokrouhluje se na celé stovky nahoru /** k pevné složce může být ještě poskytnut příplatek podle počtu obyvatel ve výši 110 - 550 Kč. |
Konkrétní výši odměny neuvolněnému členu
zastupitelstva stanoví zastupitelstvo obce. Tato odměna se poskytuje ode dne,
který stanoví zastupitelstvo obce.
Např. nově zvolené zastupitelstvo obce s 350
obyvateli stanovilo neuvolněnému starostovi odměnu ve výši 5000 Kč a
místostarostovi ve výši 4000 Kč. Tato odměna bude vyplácena od měsíce prosince
2002.
Vyplácená odměna nepodléhá srážce obojího pojistného, protože se jedná o
odměnu z činnosti, která nezakládá účast na nemocenském pojištění. Z
odměny se bude srážet pouze daň z příjmů.
U daně z příjmů bude záležet na tom, zda podepíše prohlášení k
dani, či nikoliv. Podpis prohlášení bude přicházet v úvahu pouze u člena
zastupitelstva, který není v pracovním nebo jiném obdobném poměru. Pokud by jej
podepsal, můžou se u něho uplatnit nezdaněné částky a po skončení roku se může
provést, při splnění ostatních podmínek, roční zúčtování. Pokud nepodepíše
prohlášení, sráží se u příjmů do 3000 Kč 15% srážková daň. Pokud je odměna
vyšší než 3000 Kč, sráží se daň podle tabulky minimálně 20% a člen
zastupitelstva musí podat daňové přiznání.
ad b) další odměnu
je možné poskytnout neuvolněným členům zastupitelstva za stejných podmínek jako uvolněným členům. ad c) odměna při skončení funkčního období
náleží pouze neuvolněnému členu zastupitelstva, pokud vykonával funkci starosty v
případě, že mu ke dni voleb náležela měsíční odměna. Tato odměna se poskytne
ještě po dobu 3 měsíců od konání voleb do zastupitelstva obce. Nárok na tuto
odměnu nevznikne v případě, že členovi zastupitelstva vznikl opětovný nárok na
měsíční odměnu, tzn., že byl znovu zvolen.
Pro poskytování této odměny jinak platí stejná pravidla jako u
uvolněných členů zastupitelstva s výjimkou odvodu pojistného na zdravotní
pojištění, které se z této odměny neodvádí.
Pro neuvolněné členy zastupitelstva platí při splatnosti, výplatě odměn apod. stejná pravidla, jako pro uvolněné členy.
výkon funkce neuvolněného člena zastupitelstva obce nezakládá účast na nemocenském pojištění.
Neuvolněný člen zastupitelstva obce nemá nárok na dovolenou.
V případě dalších dotazů k problematice odměňování členů zastupitelstev obcí, je možné je zasílat na naši adresu a odpovědi najdete v některém z následujících čísel.