4/ DAŇOVÉ ZMĚNY V ROCE 2007 V OBLASTI PLNĚNÍ POSKYTOVANÝCH ZAMĚSTNAVATELEM ZAMĚSTNANCŮM


   Změny v daňovém režimu plnění poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnancům s účinností od 1.1.2007 přinesla novela zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), přijatá zákonem 264/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.). Součástí tohoto doprovodného zákona je též dílčí novela zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů (část čtyřicátá druhá, čl.¨XLII) a dále zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění. Tyto novely reagují na nový zákoník práce a relativně otevírají široký prostor pro daňovou uznatelnost celé škály různých plnění v oblasti péče o zaměstnance.

   Nový zákoník práce (dále též „ZP“) přináší větší liberalizaci v pracovněprávních vztazích a posiluje smluvní volnost účastníků pracovněprávních vztahů. Vychází z naplnění jednoho ze základních principů vyjádřeného čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, že „každý může činit co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá“.

   Zákoník práce nově stanoví:

   Vychází tedy z principu „co není zakázáno, je dovoleno“ a prakticky záleží jen na dohodě zaměstnavatele a zaměstnance. Dle nové koncepce smluvní volnosti lze poskytování různých mzdových nebo platových práv lze sjednat dle nového zákoníku práce navíc nejen v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu zaměstnavatele, ale též v pracovní nebo jiné smlouvě.

   V souvislosti s novou koncepcí zákoníku práce přináší doprovodný zákon určité systémové změny v zákoně o daních z příjmů a také v pojistných zákonech. Jejich cílem je zajistit, aby různé zaměstnanecké výhody - benefity (peněžní i nepeněžní plnění vedle mzdy) smluvně dohodnuté mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem byly řádně zdaněny a sraženo z nich pojistné, protože dosavadní systém zákonných pojištění tyto požadavky nesplňoval a navíc byl zbytečně složitý.

   Systémové změny přijaté v ZDP jsou založené na principu, že má-li být určitý výdaj (náklad) vynaložený na zaměstnance pro zaměstnavatele daňově uznatelný, měl by být u zaměstnance řádně zdaněn a zaplaceno z něho pojistné; a je-li určité plnění (peněžní nebo nepeněžní) poskytováno zaměstnavatelem např. z FKSP, ze sociálního fondu nebo ze zisku (příjmu) po zdanění a nebo na vrub daňově neuznatelných nákladů (výdajů), může být u zaměstnance osvobozeno od daně z příjmů jen za podmínek stanovených v ust. § 6 odst. 9 ZDP a nepodléhá pak ani pojistnému. Záleží tedy v konkrétních případech tedy na zaměstnavateli, kterou variantu zvolí.

   V ZDP byly systémové změny v oblasti tzv. zaměstnaneckých výhod (práv zaměstnanců) provedeny s účinností od 1.1.2007 v těchto ustanoveních:

a) v § 6 ZDP, ve kterém jsou definovány příjmy ze závislé činnosti a z funkčních požitků a kde se upřesnil daňový režim některých příjmů, které nejsou u zaměstnance předmětem daně a vybraných příjmů, které jsou od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozeny,
b) v 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP, ve kterém jsou stanoveny podmínky, za kterých můžou být různé výdaje (náklady) vynaložené „na péči o zaměstnance“ (jejich pracovní a sociální podmínky) na straně zaměstnavatele daňové uznatelné, tj. budou-li poskytovány nově jako tzv. zaměstnanecká práva sjednaná v kolektivní smlouvě, vnitřním předpisu, pracovní a nebo v jiné smlouvě a
c) v § 25 odst. 1 písm. d) ZDP, které dosud omezovalo daňovou uznatelnost různých peněžních plnění poskytovaných zaměstnancům vedle mzdy, pokud je neupravoval žádný právní předpis.

   Novelou se v § 6 a souvisejících paragrafech ZDP dále upravil nebo zpřesnil daňový režim následujících plnění:

   Nová úprava cestovních náhrad je od 1. 1. 2007 součástí zákoníku práce a ke stejnému datu se ruší zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách. Proto při její aplikaci je třeba nově vycházet z odlišností v novém zákoníku práce pro tuto oblast stanovenými, zejména z principu „co není zakázáno, je dovoleno“, a také z principu tzv. „minimálního sociálního standardu“, tedy práva (nároku), které musí obdržet za daných podmínek každý zaměstnanec bez ohledu na to, u jakého zaměstnavatele je zaměstnán. Speciální vyjádření této zásady pro oblast cestovních náhrad je obsaženo v § 151 zákoníku práce.

   Nová úprava cestovních náhrad poskytovaných zaměstnancům zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem práce je uvedena v části sedmé zákoníku práce (§ 151 až 189) a je dělena na hlavy:

   Z uvedeného je zřejmé, že nový zákoník práce obsahuje samostatnou úpravu cestovních náhrad pro zaměstnance v tzv. podnikatelské (soukromé) sféře a samostatnou úpravu pro zaměstnance v tzv. státní sféře. Výše cestovních náhrad v novém zákoníku práce pro zaměstnance zaměstnavatele v tzv. podnikatelské sféře není ale limitována horní hranicí, jako tomu bylo podle dosavadní právní úpravy provedené zákonem č.¨119/1992 Sb., o cestovních náhradách. Zákoník práce nově v této sféře stanoví pouze minimální limity a při poskytování dalších a vyšších náhrad tak můžou vycházet tito zaměstnavatelé ze zásady „co není zakázáno, je dovoleno“ (limitovány a omezeny jsou pouze náhrady ve státní sféře).    Pro zachování dosavadního daňového režimu (vyloučení z předmětu daně u zaměstnanců) se proto v novele ZDP vycházelo z nové úpravy stanovené pro tzv. státní sféru (kde náleží cestovní náhrady, které tvoří tzv. „sociální standard“), tj. za nadlimitní se od roku 2007 považují v tzv. podnikatelské sféře ty cestovní náhrady, které tuto úpravu překračují.

   A) Cestovní náhrady u zaměstnanců

   V novelizovaném ust. § 6 odst. 7 písm. a) ZDP se s účinností od 1. ledna 2007 stanovilo, že za příjmy ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně u zaměstnance nejsou

   To znamená, že náhrady cestovních výdajů poskytované v souvislosti s výkonem závislé činnosti nejsou u zaměstnance v tzv. podnikatelské sféře předmětem daně v rozsahu (do výše stanovené nebo umožněné), v jaké jsou stanovené pro tzv. státní sféru (v části sedmé, hlavě třetí ZP), tj. jsou vyloučeny z předmětu daně ve stejném rozsahu u obou skupin zaměstnanců. To znamená, že v obou sférách nejsou u zaměstnance předmětem daně ani některé fakultativní náhrady upravené v hlavě III pro státní sféru, např. kapesné při zahraniční pracovní cestě, náhrady při přijetí a přeložení a předmětem daně nejsou ani paušalizované cestovní náhrady dle ust. § 182 zákoníku práce.

   V obou sférách je upravena také míra krácení stravného, bylo-li zaměstnanci během pracovní cesty poskytnuto bezplatně jídlo (stravování), které má charakter snídaně, oběda nebo večeře (nikoliv tedy pouhého občerstvení) a na které zaměstnanec finančně nepřispívá (skutečnou míru krácení však musí zaměstnavatel zaměstnanci oznámit stanovenou formou předem, jinak nemůže krácení provést).

   Cestovní náhrady nad stanovené limity (jiné a vyšší náhrady, než jsou stanoveny pro tzv. státní sféru) podléhají u zaměstnance zdanění a zahrnují se také do vyměřovacích základů pro pojistné na sociální zabezpečení a všeobecné zdravotní pojištění.

   Příklad č. 1: Zaměstnavatel v podnikatelské sféře určí zaměstnanci před vysláním zaměstnance na tuzemskou pracovní cestu v délce 5 až 12 hodin stravné ve výši 100 Kč.

   Podle § 176 odst. 1 ZP může zaměstnavatel ve státní sféře poskytovat zaměstnanci stravné v závislosti na délce tuzemské pracovní cesty ve výši 58 až 69 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin, ve výši 88 až 106 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejvýše však 18 hodin, a ve výši 138 Kč až 165 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin. Konkrétní výši stravného však musí zaměstnavatel sjednat nebo určit před vysláním zaměstnance na pracovní cestu, dle § 176 odst. 3 ZP, jinak přísluší zaměstnanci stravné ve výši dolní sazby rozpětí.

   Podle § 163 odst. 1 ZP má zaměstnavatel v podnikatelské sféře povinnost poskytnout zaměstnanci stravné minimálně ve výši stanovené zákonem (trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin ve výši 58 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin ve výši 88 Kč, a trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin ve výši 138 Kč), tj. může sjednat nebo určit stravné i vyšší, než je základní nárok. Pokud zaměstnavatel nesjedná nebo neurčí před vysláním zaměstnance na pracovní cestu výši stravného, přísluší zaměstnanci stravné ve výši základního nároku.

   Z uvedeného plyne, že tuzemské stravné určené před vysláním zaměstnance na pracovní cestu v délce 5 až 12 hodin v podnikatelské sféře ve výši 100 Kč, není na straně zaměstnance předmětem daně do výše maximální sazby rozpětí stravného stanoveného v ust. § 176 odst. 1 ZP pro zaměstnance ve státní sféře, tj. do výše 69 Kč a částka nad stanovený limit (31 Kč) se posoudí jako zdanitelný příjem ze závislé činnosti, ze kterého se platí také pojistné. Na straně zaměstnavatele je částka stravného poskytnutá ve výši 100 Kč daňové uznatelná v neomezené výši.

   B) Cestovní náhrady u zaměstnavatelů jako daňový výdaj

   V ust. § 24 odst. 2 písm.¨zh) ZDP jsou v rámci nové právní úpravy prohlášeny u zaměstnavatele za daňově uznatelné náhrady cestovních výdajů poskytované zaměstnancům v souvislosti s výkonem závislé činnosti „do výše stanovené zvláštním právním předpisem“, s odvolávkou na část sedmou, hlavu třetí zákoníku práce. Vzhledem k odvolávce pod čarou je zřejmé, že snahou bylo omezit daňovou uznatelnost cestovních náhrad v tzv. podnikatelské sféře také rozsahem cestovních náhrad stanovených pro tzv. státní sféru, což se ale nepodařilo (není zde uvedeno „do výše stanovené zvláštním předpisem“, ale „do výše stanovené zvláštním právním předpisem“ a odvolávka pod čarou nemá normotvorný charakter).    Protože zvláštním právním předpisem je zákoník práce a ten umožňuje v tzv. podnikatelské sféře poskytovat i další a vyšší náhrady, než jsou vymezeny pro státní sféru (podle principu, co není zakázáno, je dovoleno), je možné i tyto tzv. nadlimitní cestovní náhrady považovat od 1. 1. 2007 v tzv. podnikatelské sféře za daňově uznatelné výdaje (náklady). To znamená, že daňově uznatelné budou také např. i náhrady při přijetí a přeložení podle § 177 zákoníku práce a další tzv. nadlimitní náhrady. Nová situace ale odpovídá novým podmínkám nastaveným v ZDP, protože tzv. nadlimitní cestovní náhrady v podnikatelské sféře poskytované např. podle kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu, pracovní nebo jiné smlouvy, musí být u zaměstnanců řádně zdaněny a musí z nich být také zaplaceno pojistné (není tedy důvod, proč by za této situace měly být daňově neuznatelné).

   A) Pracovní obuv a ochranné nápoje u zaměstnance
S účinností od 1. 1. 2007 se v § 6 odst. 7 písm. b) ZDP upřesnilo, že mezi příjmy, které nejsou u zaměstnance předmětem daně, patří též

   Zvláštním právním předpisem je nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čistících a dezinfekčních prostředků a nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zaměstnanců při práci.

   Plnění poskytnutá nad rozsah vymezený těmito zvláštními předpisy
   -  se u zaměstnance posoudí jako zdanitelným příjem ze závislé činnosti, který bude vstupovat také do vyměřovacích základů pro pojistné, a
   -  u zaměstnavatele budou tato nadlimitní plnění daňově neuznatelná dle § 25 odst. 1 písm. j) ZDP (půjde o výdaje nad limity stanovené zvláštními právními předpisy a tato nadlimitní plnění nemůžou být poskytována jako zaměstnanecké výhody v novém režimu § 24 odst.2 písm.j) bod 5 ZDP).

   Předmětem daně není nadále dle cit. ustanovení hodnota osobních ochranných pracovních prostředků a hodnota mycích, dezinfekčních a ochranných prostředků poskytovaných podle zvláštního předpisu, včetně nákladů na udržování osobních ochranných pracovních prostředků, hodnota stejnokrojů a za stanovených podmínek ani hodnota pracovního (jednotného) oblečení určeného zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání (viz nový pokyn MF č. D - 300), včetně příspěvků na jejich udržování.

   B) Ochranné nápoje z pohledu zaměstnavatele
   S účinností od 1.1.2007 se v ust. § 24 odst. 2 písm. j) bod 1 ZDP upřesnilo, že pro zaměstnavatele jsou daňově uznatelné také výdaje na pořízení ochranných nápojů, ale rovněž jen v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy, s odkazem na nařízení vlády č. 178/2001 Sb. (obdobně jsou také omezené daňové výdaje např. na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a na hygienické vybavení pracovišť). Za nadlimitní se budou považovat ty ochranné nápoje, které tuto úpravu překračují, tj. u zaměstnance pak půjde o zdanitelné příjmy ze závislé činnosti, ze kterých musí být zaplaceno pojistné a pro zaměstnavatele budou takové výdaje (nad limity) daňově neuznatelné dle ust. § 25 odst. 1 písm. j) ZDP (taková nadlimitní plnění nelze poskytovat v novém režimu tzv. zaměstnaneckých práv dle ust. § 24 odst.2 písm. j) bod 5 ZDP).

   Podle § 104 nového zákoníku práce je zaměstnavatel povinen poskytovat zaměstnancům ochranné nápoje bezplatně jen na pracovištích s nevyhovujícími mikroklimatickými podmínkami, v rozsahu a za podmínek stanovených prováděcím právním předpisem.

   Ochranné nápoje se poskytovaly do roku 2001 jen v tzv. “horkých provozech” podle zastaralé Směrnice č. j. HE-340.2 z 6. 12. 1963, o poskytování ochranných nápojů při práci v horkých provozech. Zátěže z klimatického tepla v letním období, např. u řidičů, zemědělců, pokrývačů apod., nebyly upraveny žádnými zvláštními právními předpisy. S účinností od 6. června 2001 podmínky pro poskytování tzv. ochranných nápojů upravuje nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zaměstnanců při práci. Kromě tzv. “horkých provozů” je zde upraveno i poskytování ochranných nápojů na venkovních pracovištích a při obsluze venkovních strojů včetně dopravních prostředků, jejichž kabiny nejsou vybaveny účinným klimatizačním zařízením, jestliže teplota vzduchu na pracovním místě po dobu přesahující polovinu směny se rovná nebo je vyšší než 28 °C (jedná se o vliv pracovního prostředí, které škodlivě působí na pracovní proces, nikoliv o působení vnějších povětrnostních vlivů, jako. velká horka, podmínky zhoršené vlivem letních veder např v kancelářích apod.).
   Ochranné nápoje se poskytují od r. 2001 též zaměstnancům v tzv. “chladných provozech” (pracoviště zpravidla otevřená, kde průměrná denní teplota je nižší než - 4 °C a jde-li o práce za ztížených okolností, jestliže zaměstnanec na takových pracovištích pracuje nejméně polovinu pracovní směny).

   S účinností od 1.1.2007 se v § 6 odst. 9 písm. c) ZDP novelou upřesnilo, že u zaměstnance je osvobozena od daně z příjmů hodnota nealkoholických nápojů poskytovaných jako nepeněžní plnění ("in natura") ke spotřebě přímo na pracovišti jen za podmínky, že tyto nápoje budou poskytovány zaměstnavatelem ze sociálního fondu, nebo ze zisku (příjmu) po jeho zdanění, anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů.

  Peněžní příspěvek na nealkoholické nápoje (na jejich nákup) se jako dosud posoudí jako zdanitelný příjem zaměstnance.

   Pokud by ale obě výše zmíněná plnění od roku 2007 poskytoval zaměstnavatel v souladu s novelizovaným zněním ust. § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP jako sjednaný zaměstnanecký benefit, půjde u zaměstnanců o příjem, který bude podléhat zdanění a který bude také vstupovat do vyměřovacích základů pro zákonné pojistné, ale za stanovených podmínek by je zaměstnavatel mohl hradit z daňově uznatelných výdajů (nákladů).

   Podle § 101 a 102 nového ZP je zaměstnavatel povinen zajistit, aby pracovní podmínky na pracovišti z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a náklady s tím spojené nesmějí být přenášeny na zaměstnance. Podrobnosti pak stanoví prováděcí právní předpisy. Jde zejména o nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších přepisů. V ustanovení § 28 cit. nařízení je mimo jiné také stanoveno, že objekty určené pro pracovní činnost musí být zásobeny pitnou vodou, a to v množství postačujícím pro krytí potřeby pití zaměstnanců a zajištění první pomoci.    Na pracovištích s rizikem infekce nebo na nichž se pracuje s látkami, které mohou poškodit zdraví zaměstnanců, musí být navíc přímo na pracovišti zajištěna tekoucí pitná voda a na pracovištích se žíravinami musí zaměstnavatel zajistit na pracovištích i možnost vyplachování oka pitnou vodou, atd. Z uvedeného plyne, že příznivé podmínky pro výkon práce odpovídající zákonným požadavkům z hlediska bezpečnosti, hygieny a ochrany zdraví při práci (včetně pitné vody na pracovišti) je povinen zajistit podle zvláštních právních předpisů zaměstnavatel a výdaje s tím spojené (včetně úhrady nákladů za pitnou vodu) vynakládá zaměstnavatel ve svém vlastním zájmu, tj. jeho zaměstnanci z toho nemají žádný osobní prospěch. Proto tyto výdaje zaměstnavatele nemůžou být na straně zaměstnanců kvalifikovány jako příjem, který je u nich předmětem daně podle § 6 ZDP (jako jejich mzda). V této souvislosti je vhodné poznamenat, že zákon také výslovně neupravuje daňovou uznatelnost výdajů (nákladů) zaměstnavatele vynaložených na vytápění, osvětlení a klimatizaci pracovišť apod. a současně jejich vymezení jako příjmů, které nejsou na straně zaměstnance předmětem daně, protože v uvedených případech stejně jako při zajištění pitné vody, se jedná o zákonné povinnosti zaměstnavatele.

   Z výše uvedeného plyne, že:

a) jakákoli forma zajištění pitné vody na pracovištích, tj. včetně nákupu balené pitné vody v PET lahvích nebo různých barelech, představuje naplnění základních povinností zaměstnavatele a náklady na pořízení pitné vody jsou i v tomto případě daňově uznatelné.
b) Pitnou vodou se přitom rozumí podle § 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů veškerá voda v původním stavu nebo po úpravě, která je určena k pití, vaření, k přípravě jídel a nápojů, voda používaná v potravinářství, voda, která je určena k péči o tělo, k čistění předmětů, které svým určením přicházejí do styku s potravinami nebo lidským tělem, a k dalším účelům lidské spotřeby, a to bez ohledu na její původ, skupenství a způsob jejího dodávání.

   Podmínky, za kterých může zaměstnavatel namísto pravidelně opakujících se náhrad skutečných výdajů [v případech uvedených v ust. § 6 odst. 7 pod písm. b) až d) ZDP] poskytovat zaměstnancům peněžní paušální částku (tzv. finanční paušály), aniž by jí musel u zaměstnance zdaňovat, jsou stanoveny v ust. § 6 odst. 8 ZDP:

a) Případy, kdy je poskytování finančního paušálu vyloučeno, stanoví jednak ZDP a jednak zvláštní právní předpisy. Není to možné zejména za okolností, kdy určité plnění musí být poskytováno zaměstnanci "in natura", jako např. u osobních ochranných pracovních prostředků (kde to neumožňuje zákoník práce), nebo dle ZDP např. u jednotného pracovního oblečení a stejnokrojů.
b) Finanční paušál lze poskytovat např. za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce, na udržování jednotného pracovního oblečení a stejnokrojů, poskytování finančního paušálu není vyloučeno ani na pořízení mycích, čistících a dezinfekčních prostředků.

   Novelou se s účinností od 1.1.2007 v tomto ustanovení jen upřesnilo, že výši takového paušálu lze sjednat nově také v pracovní nebo jiné smlouvě (v souladu s novým zákoníkem práce), tj. nejen jako dosud v kolektivní smlouvě, popřípadě stanovit ve vnitřním předpise zaměstnavatele. Při stanovení výše paušální náhrady musí zaměstnavatel ale nadále vycházet z kalkulace skutečně vynaložených výdajů a tyto kalkulace je nutné vždy přepočítat, dojde-li ke změně podmínek, za nichž byl paušál stanoven. U paušálu za použití vlastního nářadí, zařízení a předmětů, které zaměstnanec používá se souhlasem zaměstnavatele při výkonu práce, je výše paušální náhrady v ZDP pro účely vyloučení z předmětu daně u zaměstnance jako dosud, limitována výší odpisů srovnatelného hmotného majetku při rovnoměrném odpisování v dalších letech.

   Tzv. nadlimitní paušály, které by např. nebyly podloženy prokazatelnou kalkulací, či vymezeny v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu zaměstnavatele a nebo alespoň sjednány v pracovní nebo jiné smlouvě apod., by se u zaměstnance posoudily jako zdanitelný příjem ze závislé činnosti a na straně zaměstnavatele by byly nedaňovým výdajem (nelze je poskytovat ani od 1.1.2007 jako sjednaný zaměstnanecký benefit).

   Podle nového ust. § 236 zákoníku práce stejně jako dosud, zaměstnavatel nemá povinnost poskytovat stravování zaměstnancům, může je však poskytovat, pokud tak bylo dohodnuto v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu. Dle nového zákoníku práce umožnit stravování může též od 1.1.2007 zaměstnavatel

   A) Hodnota stravování u zaměstnanců
Podle platného znění ust. § 6 odst. 9 písm. b) ZDP je u zaměstnance osvobozena od daně z příjmů

a) hodnota stravování poskytovaného zaměstnavatelem jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti a nebo
b) v rámci závodního stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů.

   Za nepeněžní plnění (formu stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů) je možné považovat také poskytnutí poukázek na stravování (stravenek), které můžou zaměstnanci využít ve vybraných provozovnách veřejného stravování. Při poskytování stravování v obou výše uvedených případech není podstatné, jakou část z uhrazené hodnoty stravy (jídla) může zaměstnavatel zahrnout do daňově uznatelných nákladů (výdajů), jakou část financuje např. ze zisku resp. z jiných zdrojů a jakou část hradí zaměstnanec ze svého.

        Daňové osvobození se dle platného znění cit. ust. rovněž vztahuje

   B) Daňová uznatelnost závodního stravování u zaměstnavatelů

   V ust. § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP jsou u zaměstnavatele za daňově uznatelné výdaje (náklady) označeny:

1) jednak výdaje (náklady) vynaložené na provoz vlastního stravovacího zařízení, kromě hodnoty potravin, a
2) jednak příspěvky na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů poskytované až do výše 55% ceny jednoho jídla za jednu směnu, maximálně však do výše 70% stravného vymezeného pro zaměstnance v § 6 odst. 7 písm. a) ZDP (tj. dle nového zákoníku práce při trvání pracovní cesty 5 až 12 hodin u zaměstnance v tzv. státní sféře).

   Novelou byla v ZDP s účinností od 1.1.2007 ve výše cit. ustanovení vhodněji nastavena daňová uznatelnost „příspěvku na stravování“ (v případě výše uvedeném pod bodem 2), tj. kdy zaměstnavatel neposkytuje stravování ve vlastním zařízení:

a) příspěvek na stravování je nově daňově uznatelný, jestliže přítomnost zaměstnance v práci během směny trvá minimálně 3 hodiny (dříve účast na celé směně podle rozvrhu pracovní doby),
b) příspěvek na další jedno jídlo je uznatelný v případě, že délka směny v úhrnu s povinnou přestávkou v práci, kterou je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci podle zvláštního právního předpisu (§ 88 odst. 4 ZP) bude delší než 11 hodin, a
c) příspěvek na stravování není daňově uznatelný, jestliže zaměstnanci v průběhu směny vznikl nárok na stravné podle zvláštního právního předpisu, tj. od roku 2007 dle § 176 odst. 1 písm. a) zákoníku práce (při trvání pracovní cesty 5 až 12 hodin).

   Z uvedeného je zřejmé, že od roku 2007:

   V této souvislosti je třeba poznamenat, že směnou se podle § 78 odst. 1 písm. c) ZP rozumí část týdenní pracovní doby bez práce přesčas a pracovní dobou se rozumí doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce [§ 78 odst. 1 písm. a) ZP] a dle judikatury ESD (Evropského soudního dvora) je pracovní pohotovost na pracovišti pracovní dobou, tj. je součástí směny.

C) Stravování zaměstnance vyslaného během směny na pracovní cestu

   Bude-li zaměstnanec vyslán v průběhu směny na pracovní cestu, je nově důležité, zda v průběhu směny uběhne celá doba rozhodná pro vznik nároku na stravné (zda pracovní cesta během směny trvá alespoň 5 hodin). Bude-li např. zaměstnanec s pracovní dobou od 6,30 do 15 hodin vyslán na pracovní cestu v 9 hodin, vzniká mu ve 14 hodin nárok na stravné při pracovní cestě v délce 5 až 12 hodin, tzn. že zaměstnavatel nemůže v tento den na něj uplatnit daňové uznatelný příspěvek na závodní stravování. Bude-li ale zaměstnanec vyslán např. na pracovní cestu až ve 13 hodin, pak mu nárok na stravné při pracovní cestě v průběhu směny nevzniká, takže zaměstnavatel může na něj uplatnit v tento den též daňově zvýhodněný příspěvek na závodní stravování.

   Katarína Dobešová              

   NAŠE POZNÁMKA: z výše uvedeného textu jednoznačně vyplývá, že pro zdaňovací období roku 2007 již neplatí bod 20. k § 24 odst. 2 uvedený v Pokynu MF D-300. Podle tohoto bodu se mohl jako daňový výdaj uplatnit příspěvek na stravování u zaměstnance, který neodpracoval celou směnu z některého z těchto důvodů:
- důležité osobní překážky v práci
- překážky v práci v obecném zájmu
- překážek na straně zaměstnavatele
- čerpání náhradního volna
- účasti na školení za účelem prohloubení kvalifikace.
Daňově uznatelný příspěvek se naopak nemohl uplatnit u zaměstnance, který neodpracoval celou směnu z důvodu čerpání dovolené po část dne.
Od 1. 1. 2007 je daňová uznatelnost vázána pouze na splnění podmínky, aby byl zaměstnanec přítomen v práci alespoň 3 hodiny ze své směny. Zde již není rozhodné z jakého důvodu je zaměstnanec nepřítomen. Pokyn MF D - 300, k problematice daňové uznatelnosti poskytování stravenek při neodpracování celé směny, tímto pozbyl pro rok 2007 účinnosti!