Démonia Praha

menu html5 by Css3Menu.com

1/ ARCHIVACE DOKLADŮ VZTAHUJÍCÍCH SE K MZDOVÉ A PERSONÁLNÍ AGENDĚ


Vzhledem k tomu, že v archivaci dokladů v oblasti odměňování zaměstnanců a personální práce došlo od posledního výkladu k řadě změn, rozhodli jsme se pro Vás udělat ucelený přehled délky archivace a dokladů, které je třeba pro případnou kontrolu archivovat.

NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ

Archivaci v oblasti nemocenského pojištění řeší § 96 zákona 187/2006 Sb. o NP, který zní:

„Zaměstnavatel je povinen uschovávat záznamy o skutečnostech uvedených v § 95 po dobu 10 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají, pokud zvláštní právní předpis nestanoví pro záznamy, které mají charakter účetních záznamů, delší uschovací dobu. Za záznamy o těchto skutečnostech se vždy považují doklady o druhu, vzniku a skončení pracovního vztahu a záznamy o evidenci docházky do práce, včetně doby pracovního volna bez náhrady příjmu. Zaniká-li zaměstnavatel bez právního nástupce před uplynutím lhůty uvedené ve větě první, je zaměstnavatel povinen zajistit po tuto dobu úschovu záznamů a sdělit okresní správě sociálního zabezpečení místo, na kterém budou záznamy uloženy.“

Podle § 95 je třeba uschovávat tyto údaje:

     (1) Zaměstnavatel je povinen vést evidenci o svých zaměstnancích účastných pojištění, která musí pro účely pojištění obsahovat tyto údaje:
a) jméno, příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, datum a místo narození, místo trvalého, popřípadě hlášeného pobytu zaměstnance, den nástupu do zaměstnání a skončení zaměstnání, druh činnosti zakládající účast na pojištění, údaj o místě výkonu práce, je-li toto místo trvale v cizině, a o tom, zda je zaměstnanec v cizině povinně účasten důchodového pojištění, státní občanství, a byl-li zaměstnanec povinně účasten důchodového pojištění v cizině a zaměstnavatel je jeho prvním zaměstnavatelem po skončení této účasti nebo za jejího trvání, též údaj o názvu a adrese cizozemského nositele pojištění a o cizozemském čísle pojištění…

b) výši sjednaného (stanoveného) započitatelného příjmu,

c) příjem zaměstnance za jednotlivá mzdová (výplatní) období a jednotlivé složky započitatelného příjmu pro stanovení dávek,

d) dobu dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance, dobu karantény, dobu ošetřování člena domácnosti (péče o dítě ve věku do 10 let), dobu mateřské dovolené a rodičovské dovolené, dobu vazby, dobu výkonu zabezpečovací detence a výkonu trestu odnětí svobody zaměstnance a další dny jeho omluvené nepřítomnosti v práci, dny pracovního volna bez náhrady příjmu, poskytnutých zaměstnanci jeho zaměstnavatelem v případech, kdy zaměstnanec nemá na pracovní volno nárok, a dny výkonu práce zaměstnance v pojištěné činnosti v době, v níž má nárok na výplatu nemocenského, peněžité pomoci v mateřství a ošetřovného,

e) neomluvené pracovní dny zaměstnance, popřípadě jejich části,

f) záznam, zda zaměstnanec pobírá starobní, nebo invalidní důchod, a od kdy jej pobírá, plátce tohoto důchodu, a je-li tento důchod pobírán ze státu, s nímž Česká republika uzavřela mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení, též záznam o tom, z jakého státu je tento důchod pobírán a jaký cizozemský nositel pojištění je plátcem důchodu,

g) předcházející orgán, který prováděl pojištění zaměstnance, pokud jím není okresní správa sociálního zabezpečení,

h) výši vyměřovacího základu pro pojistné,

i) název zdravotní pojišťovny, u níž je zaměstnanec zdravotně pojištěn,

j) nepodléhá-li zaměstnanec nebo smluvní zaměstnanec pojištění podle tohoto zákona, údaje o jeho povinné účasti na důchodovém pojištění v cizině.

     (2) Zaměstnavatel je povinen vést o svých zaměstnancích, jejichž zaměstnání jim nezakládá účast na pojištění, údaje uvedené v odstavci 1 písm. a) až c) s tím, že údaj o druhu činnosti se týká činnosti, která nezakládá účast na pojištění.
     (3) Povinnost uvedená v odstavci 2 platí též pro zaměstnavatele, který není povinen se přihlásit do registru zaměstnavatelů, a pro zaměstnavatele, který je z tohoto registru odhlášen.

ZÁVĚR: výše uvedené údaje je třeba pro účely nemocenského pojištění archivovat po dobu 10 kalendářních roků, po roce, kterého se týkají.

DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ

Archivaci v oblasti důchodového pojištění řeší § 35a odst. 4 zákona 582/91 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, kde se říká:

(4) Zaměstnavatelé jsou povinni uschovávat

a) stejnopisy evidenčních listů (§ 38 odst. 5 věta první) vyhotovených v kalendářním roce, kterého se týkají, nebo v bezprostředně následujícím kalendářním roce po dobu 3 kalendářních roků po roce, kterého se týkají, a stejnopisy ostatních evidenčních listů po dobu 3 kalendářních roků po roce, ve kterém byly vyhotoveny,

b) záznamy o skutečnostech vedených v evidenci podle § 37 odst. 1 písm. h) (tj. údaje o společnících, členech statutárních orgánů a orgánů družstva za jednotlivé kal. měsíce a přehled kal. měsíců, za které společnost neodvedla pojistné na SZ) po dobu 6 kalendářních roků následujících po měsíci, kterého se záznam týká, vždy však po dobu 3 kalendářních roků následujících po měsíci, v němž bylo dlužné pojistné za tento měsíc zaplaceno,

c) záznamy o skutečnostech vedených v evidenci podle § 37 odst. 1 (tj. obdobné údaje jako jsou výše v § 95 u nemocenského), pokud jde o poživatele starobního nebo invalidního důchodu, po dobu 10 kalendářních roků po roce, kterého se týkají,

d) mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění, včetně údajů uvedených v § 37 odst. 2 (tj. evidence náhrad za ztrátu na výdělku, zvláštního příspěvku horníkům a dob uvedených v § 16 odst. 4 písm. a), d) a e), po dobu 30 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají, a jde-li o mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění vedené pro poživatele starobního důchodu, po dobu 10 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají,

pokud zvláštní právní předpis nestanoví pro záznamy, které mají charakter účetních záznamů, delší uschovací dobu; za záznamy o těchto skutečnostech se vždy považují doklady o druhu, vzniku a skončení pracovního vztahu, záznamy o pracovních úrazech a o nemocech z povolání a záznamy o evidenci pracovní doby včetně doby pracovního volna bez náhrady příjmu.

POZOR: lhůtu pro archivaci mzdových listů 30 roků doporučujeme brát jako minimální, protože pokud bude někdo žádat o přiznání důchodu v budoucnu a nebude mít uschována potvrzení o předchozích dobách důchodového pojištění nebo kopie evidenčních listů, může se na vás obracet s žádostí o dodatečné potvrzení dob pojištění i po více než 30 letech...

POJISTNÉ NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ

Archivaci záznamů o údajích potřebných pro stanovení a odvod pojistného na SZ řeší § 22c zákona 589/92 Sb. o pojistném na SZ, kde se říká:

Účetní záznamy o údajích potřebných pro stanovení a odvod pojistného jsou plátci pojistného povinni uschovávat po dobu 10 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají.

V zákonu se neříká, o které „účetní záznamy“ se jedná. Podle našeho názoru by se mělo jednat především o přehledy o výši vyměřovacích základů a výši pojistného předkládané podle § 9 zákona a dále o mzdové listy jednotlivých zaměstnanců.

Na délku archivace těchto dokladů navazuje i promlčení pojistného, kde se podle § 18 odst. 1 „právo předepsat dlužné pojistné promlčuje za 10 let ode dne splatnosti. Byl-li proveden úkon ke zjištění výše pojistného nebo jeho vyměření, plyne nová promlčecí lhůta ode dne, kdy se o tom plátce pojistného dozvěděl.“

ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ

Archivace údajů o pojistném na VZP není v zákonu 48/97 Sb. o veřejném zdravotním pojištění ani v zákonu 592/92 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění samostatně řešena, ale vyplývá z § 16 zákona 592/92 Sb. o VZP, který řeší promlčení pojistného takto:

Právo předepsat dlužné pojistné se promlčuje za 10 let ode dne splatnosti. Byl-li proveden úkon ke zjištění výše pojistného nebo jeho vyměření, plyne nová promlčecí lhůta ode dne, kdy se o tom plátce pojistného dozvěděl. Právo vymáhat pojistné se promlčuje ve lhůtě 10 let od právní moci platebního výměru, jímž bylo vyměřeno.

Ze znění § 16 vyplývá, že archivace dokladů pro výpočet výše pojistného na VZP by měla činit rovněž 10 let ode dne splatnosti pojistného. Stejných 10 let se v zákonu 592/92 Sb. o VZP objevuje i v § 14, který řeší přeplatek pojistného takto:

Nárok na vrácení přeplatku se promlčuje za 10 let od uplynutí kalendářního roku, v němž vznikl.

POJISTNÉ NA DŮCHODOVÉ SPOŘENÍ

I přesto, že pojistné na důchodové spoření (II. pilíř) by mělo být do konce roku 2015 zrušeno, bude třeba i tyto doklady archivovat. V zákonu 426/2011 Sb. o důchodovém spoření ani v zákonu 397/2012 Sb. o pojistném na důchodové spoření není archivace těchto údajů řešena. Vzhledem k tomu, že se jedná o údaje potřebné pro účely důchodového pojištění, měla by být doba archivace stejná jako u mzdových listů, tj. 30 let následujících po roce, kterého se týkají.

Pro archivaci přehledů o výši vyměřovacích základů a výši pojistného na důchodové spoření by se měla použít stejná doba, jako je pro archivaci u pojistného na SZ, tj. 10 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají. Tuto dobu odvozujeme od § 4 odst. 2 zákona 397/2012 Sb. o pojistném na důchodové spoření, kde se říká, že dílčím základem pojistného je součet vyměřovacích základů pro pojistné na důchodové pojištění a ta je 10 roků.

DANĚ Z PŘÍJMŮ

Podle § 97 odst. 5 zákona 280/2009 Sb., daňového řádu je daňový subjekt povinen uchovávat záznamy, evidence a doklady, na které se vztahuje záznamní povinnost až do uplynutí lhůty pro stanovení daně, k níž se vztahují. Podle § 148 odst. 1 téhož zákona nelze daň stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení.

Lhůtu pro stanovení daně a tím i lhůtu pro povinnost uchovávat příslušné doklady může prodloužit např. přijetí investiční pobídky, uplatnění daňové ztráty, finanční leasing a nesplnění podmínky pokračování v činnosti zemědělského podnikatele (viz § 38r zákona o daních z příjmů).

Obecné lhůty pro uchování dokladů prodlužuje rovněž doba odpisování majetku, protože po celou dobu odpisování musíte být schopni prokázat pořizovací cenu tohoto majetku.

Daň z přidané hodnoty

Podle § 35 odst. 2 zákona o dani z přidané hodnoty (DPH) se daňové doklady uchovávají po dobu 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo. „Daňový doklad“ je terminus technicus používaný pouze pro daňové doklady ve smyslu § 26 a násl. zákona o DPH. Takže daňovým dokladem může být při naší práci např. účet za ubytování v hotelu (jízdenka, doklad o parkovném apod.) na pracovní cestě, z kterého byl uplatněn odpočet DPH. Archivační doba je v těchto případech vždy 10 letod konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo, protože se jedná o daňový doklad.

Zákon o účetnictví

V § 31 a § 32 zákona 563/91 Sb. o účetnictví se řeší uchovávání účetních dokladů takto:

§ 31
(1) Účetní jednotky jsou povinny uschovávat účetní záznamy pro účely vedení účetnictví po dobu stanovenou v odstavci 2 nebo 3. Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro nakládání s nimi zvláštní právní předpisy.
(2) Účetní záznamy se uschovávají, pokud v § 32 není stanoveno jinak,

a) účetní závěrka a výroční zpráva po dobu 10 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají,

b) účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventurní soupisy, účtový rozvrh, přehledy po dobu 5 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají,

c) účetní záznamy, kterými účetní jednotky dokládají vedení účetnictví (§ 33), po dobu 5 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají.

(3) Povinnosti spojené s uschováním účetních záznamů, jakož i povinnosti podle § 33 odst. 3 přecházejí u účetních jednotek uvedených v

a) § 1 odst. 2 písm. a) až c) na právního nástupce této účetní jednotky, a není-li ho, na likvidátora či insolvenčního správce nebo jinou osobu podle zvláštních právních předpisů,

b) § 1 odst. 2 písm. d) až h) v případě úmrtí na dědice, převezme-li věci, práva či jiné majetkové hodnoty, náležející k účetní jednotce; připadne-li dědictví nebo jeho část zahrnující věci, práva či jiné majetkové hodnoty, které náleží k účetní jednotce, státu, přecházejí uvedené povinnosti na příslušnou organizační složku státu, která vyrozumí státní archiv.

(4) V případech, které nejsou uvedeny v odstavci 3, je povinna účetní jednotka podle § 1 odst. 2 písm. a) a c) před svým zánikem a účetní jednotka podle § 1 odst. 2 písm. b), d) až l) před zánikem povinnosti vést účetnictví zajistit povinnosti spojené s uschováním účetních záznamů a o způsobu tohoto zajištění prokazatelně informovat státní archiv.

§ 32
(1) Použijí-li účetní jednotky účetní záznamy i pro jiný účel než uvedený v § 31 odst. 1, a to zejména pro účely trestního řízení, opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, správního řízení, občanského soudního řízení, daňového řízení, výběru archiválií ve skartačním řízení nebo mimo něj, nebo pro účely sociálního zabezpečení, veřejného zdravotního pojištění anebo pro účely ochrany autorských práv, postupují po uplynutí dob úschovy uvedených v § 31 odst. 2 dále tak, aby byly zajištěny požadavky vyplývající z jejich použití pro uvedené účely; v případě, kdy účetní jednotky použijí účetní záznamy k těmto účelům, platí všechna ustanovení tohoto zákona týkající se účetních záznamů obdobně.
(2) Účetní jednotka může jako účetní záznamy použít zejména mzdové listy, daňové doklady nebo jinou dokumentaci vyplývající ze zvláštních právních předpisů. Takto použitá dokumentace musí splňovat požadavky kladené tímto zákonem na účetní záznamy. Tuto dokumentaci uschovávají účetní jednotky po dobu stanovenou v § 31 odst. 2 podle toho, jakou funkci plní při vedení účetnictví, nejde-li o případ podle odstavce 1.
(3) Pokud záruční lhůta nebo reklamační řízení je delší než lhůta podle § 31 odst. 2, uschovává účetní jednotka doklady a jiné účetní záznamy po dobu, po kterou tato lhůta běží nebo toto řízení trvá; pokud se účetní záznam vztahuje k nezaplacené pohledávce či nesplněnému závazku ve lhůtě podle § 31 odst. 2, uschovává účetní jednotka tento účetní záznam do konce prvního účetního období následujícího po účetním období, v němž došlo k zaplacení pohledávky nebo ke splnění závazku.

Závěr: vzhledem k tomu, že různé doklady jsou používány i k jiným účelům než jen k vedení účetnictví, upravuje jejich úschovu celá řada právních předpisů. Jejich vzájemná neprovázanost může činit potíže při rozhodování o postupu při nakládání s účetními záznamy. Jestliže jednotlivé zákony stanoví pro konkrétní účetní záznamy rozdílnou dobu úschovy, doporučujeme postupovat podle toho zákona, který stanoví nejdelší dobu úschovy.

Např. účetní záznam o odvodu pojistného na SZ (nebo pojistného na VZP) by se měl podle § 31 zákona o účetnictví uschovávat 5 let od konce účetního období, kterého se týká, ale podle § 22c zákona o pojistném na SZ by se měl tento záznam uschovávat po dobu 10 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týká.

Takže doporučujeme se skartací účetních dokladů nikam nespěchat...

SRÁŽKY ZE MZDY

Archivační doby dokladů týkajících se srážek ze mzdy upravuje zákoník práce (§ 150 ZP) a zaměstnavatel je musí archivovat po stejnou dobu jako ostatní údaje a doklady týkající se mzdy nebo platu. Vzhledem k tomu, že doklady týkající se mzdy nebo platu by se měly archivovat 10 kalendářních let následujících po roce, kterého se týkají (viz níže), měla by stejná lhůta platit i pro archivaci dokladů týkajících se srážek ze mzdy. K archivaci těchto dokladů se ale objevil i názor, že by se měly archivovat stejně jako mzdové listy, tj. po dobu 30 let po roce, kdy byla provedena příslušná srážka...

PRACOVNĚPRÁVNÍ DOKUMENTY

Zákoník práce nemá nikde uvedenou lhůtu pro archivaci pracovněprávních dokumentů, kterými jsou např. pracovní smlouva, mzdový nebo platový výměr, doklad na jehož základě byl skončen pracovní poměr, kopie zápočtového listu apod. Při archivaci těchto dokumentů proto musíme vycházet z jiných zákonů, např. ze zákona o nemocenském pojištění, kde se v § 96 říká, že za záznamy o těchto skutečnostech se vždy považují doklady o druhu, vzniku a skončení pracovního vztahu a záznamy o evidenci docházky do práce, včetně doby pracovního volna bez náhrady příjmu. Lhůta pro archivaci těchto skutečností je v zákonu 187/2006 Sb. o nemocenském pojištění stanovena na 10 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají. Tyto dokumenty budou založeny v osobním spise zaměstnance, který je zaměstnavatel oprávněn vést podle § 312 ZP.

ZÁVĚR K ARCHIVACI:

Pokud budete přesvědčeni, že u konkrétního dokladu již uplynuly všechny výše uvedené lhůty pro jeho uchovávání a hodláte přistoupit k jeho skartaci, doporučujeme ještě nahlédnout do zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě…




© Démonia s.r.o., 2015 | Poslední aktualizace: 31.03.2025 | www.demonia.cz

 

Odhlasit Home