Démonia Praha

menu html5 by Css3Menu.com

3/ VÝKLADY KATARÍNY DOBEŠOVÉ K ZDAŇOVÁNÍ MEZD


·         NOVÉ NÁLEŽITOSTI MZDOVÉHO LISTU OD ROKU 2015 A 2016

Podle § 38j ZDP musí být od roku 2015 na mzdovém listu u poplatníka, který je daňovým nerezidentem, uveden datum narození, číslo a typ dokladu prokazujícího jeho totožnost a kód státu, který tento doklad vydal, dále nově i identifikace pro daňové účely ve státu daňové rezidence a kód státu, jehož je daňovým rezidentem (daňové identifikační číslo u jednotlivých zemí naleznete na internetové adrese https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/tinByCountry.html). Na mzdovém listě za rok 2015 musí být uvedeny také údaje o výpočtu daně a provedeném ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2014. (Naše poznámka: údaje o výpočtu daně a provedeném roční zúčtování by bylo možno na mzdovém listě roku 2015 uvádět i za rok 2015. Vzhledem k archivační době mzdových listů, která je 30 let by byl údaj o ročním zúčtování kdykoliv k dispozici.)

Od roku 2016 již není povinností uvádět částky pojistného sražené nebo uhrazené na důchodové spoření, neboť toto důchodové spoření bylo s účinností od 1. 1. 2016 zrušeno zákonem 376/2015 Sb. o ukončení důchodového spoření.

·         VÝPOČET ÚROKU OBVYKLÉHO PŘI BEZÚROČNÝCH ZÁPŮJČKÁCH

V případě bezúročných zápůjček (dříve půjček) bylo s účinnosti od roku 2015 zákonem č. 247/2014 Sb. zrušeno ustanovení § 3 odst. 4 písm. j) ZDP, podle kterého nebyl v roce 2014 předmětem daně z příjmů majetkový prospěch u bezúročné zápůjčky, výpůjčky a výprosy. U zaměstnance je od roku 2015 v § 6 odst. 9 písm. v) ZDP od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozen příjem od téhož zaměstnavatele plynoucí v podobě majetkového prospěchu při bezúročné zápůjčce až do úhrnné výše jistin 300 000 Kč z těchto zápůjček. Tzn., že majetkový prospěch plynoucí zaměstnanci z bezúročných zápůjček ve výši obvyklého úroku se vypočte pro účely zdanění jen z jistiny přesahující stanovený limit 300 000 Kč. V Pokynu GFŘ se pro tyto účely mj. uvádí, že úrokem obvyklým se rozumí úrok, který je v době sjednání zápůjčky obvykle používán peněžními ústavy v místě při poskytování obdobných produktů (úvěrů) veřejnosti. Dále že výpočet tohoto majetkového prospěchu stačí pro účely zdanění provést nejméně jedenkrát za zdaňovací období, a to nejpozději při zúčtování mzdy za prosinec.

Problém ale vzniká za okolností, že jsou zaměstnanci poskytnuté dvě nebo i více zápůjček zcela odlišného charakteru. Například jedna zápůjčka je na bydlení (nesplacený zůstatek 100 000 Kč), kde je obvyklý úrok u peněžních ústavů 4 % a druhá zápůjčka na koupi auta (nesplacený zůstatek 300.000 Kč), kde je obvyklý úrok u spotřebitelských úvěrů na trhu 7 %, tedy podstatně vyšší, než je tomu u úvěrů na bydlení. Řešením v daném případě je úročit jistinu průměrným úrokem, ale vypočítat tento průměr nikoliv jako aritmetický, ale jako vážený.

Příklad: výpočet sazby pro výpočet úroku v případě dvou rozdílně úročených bezúročných zápůjček za pomoci váženého průměru:

Zápůjčka na bydlení: zůstatek 100 000 Kč a úrok obvyklý 4 %

Zápůjčka na auto: zůstatek 300 000 Kč a úrok obvyklý 7 %

Výpočet váženého průměru = (100.000 x 4 + 300.000 x 7) : (100.000 + 300.000) = 6,25 %

Sazbou 6,25 % se pak spočítá úrok obvyklý z úhrnu zůstatků nesplacených zápůjček přesahujících stanovený limit 300.000 Kč, tedy z jistiny 400.000 Kč mínus 300.000 Kč (osvobozeno) = 100.000 Kč a později pak vždy mínus příslušná splátka.

·         URČENÍ DAŇOVÉ REZIDENCE POPLATNÍKA

Poplatníci jsou v ZDP rozděleni podle rozsahu své daňové povinnosti do dvou skupin  na daňové rezidenty ČR a daňové nerezidenty. Daňový rezident ČR má celosvětovou (neomezenou) daňovou povinnost, tzn., že dani podléhají v ČR jak jeho příjmy dosahované na našem území, tak i příjmy, které mají zdroj v zahraničí. Daňový nerezident ČR má omezenou daňovou povinnost a u nás podléhají zdanění jen jeho příjmy, které mají zdroj na našem území.

Daňová rezidence v českém zákoně o daních z příjmů

Daňovým rezidentem ČR je podle § 2 odst. 2 ZDP fyzická osoba, která splňuje alespoň jednu ze dvou podmínek, tj.

  •  která má na území ČR bydliště anebo

  •  se zde obvykle zdržuje.

Bydlištěm na území ČR se rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat.

Osobou obvykle se zdržující na území ČR se rozumí osoba pobývající zde alespoň po dobu 183 dní v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika časových obdobích (takto lze ale postupovat jen u poplatníka z bezesmluvního státu). Pro určení rezidentství z hlediska délky pobytu se do počtu dní započítává každá i započatá část dne pobytu, tj. i den příjezdu nebo odjezdu a každý den strávený v ČR, včetně sobot, nedělí, státních a jiných svátků, prázdnin a dovolených.

Daňový nerezident ČR je v ZDP vymezen negativně - jako osoba, která nemá na území ČR bydliště a ani se na území ČR obvykle nezdržuje (tj. v kalendářním roce se zde zdržuje méně než 183 dnů) a zároveň má příjmy ze zdrojů na území ČR. V případě daňového nerezidenta musí být splněny obě podmínky současně. Za daňového nerezidenta ČR se považuje ale i osoba, která splňuje pouze jednu ze dvou podmínek daňového rezidentství v ČR stanovenou v ZDP (např. dobu pobytu), jestliže je podle kritérií příslušné mezinárodní daňové smlouvy považována za daňového rezidenta druhého smluvního státu (např. podle smlouvy je rozhodující středisko životních zájmů).

Zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb. byly v § 2 ZDP počínaje 1.1.2014 zavedeny legislativní zkratky – „daňový rezident ČR“ a „daňový nerezident“.

Změna daňového domicilu v průběhu zdaňovacího období

Bydliště lze v průběhu kalendářního roku změnit z jednoho státu do druhého, proto může nastat situace, kdy po část zdaňovacího období je fyzická osoba daňovým rezidentem jednoho státu a v další části je rezidentem druhého státu. ZDP neřeší otázku změny daňové rezidence v průběhu zdaňovacího období a postup je upraven v Pokynu GFŘ D – 22. Je zde stanoveno, že:

a) dojde-li u poplatníka ke změně v rozsahu daňové povinnosti vůči České republice v průběhu zdaňovacího období v důsledku změny bydliště, posuzuje se jeho statut za příslušné části roku samostatně,

b) a v případě vzniku neomezené daňové povinnosti v ČR v důsledku skutečnosti, že se zde poplatník obvykle zdržuje, uplatní se tento statut pro celé zdaňovací období.

Daňová rezidence v mezinárodních smlouvách

Základním kritériem pro určení daňové rezidence podle tuzemského ZDP je u fyzické osoby bydliště nebo pobyt přesahující kvalifikovanou dobu. Zásady pro vymezení daňové rezidence jsou obdobně upraveny i v daňových zákonech jiných států. Může se proto stát, že určitá osoba splňuje kritéria daňové rezidence podle českého ZDP, ale zároveň je považována za daňového rezidenta i v jiném státě. V tomto případě se jedná o osobu s dvojí daňovou rezidencí (je rezidentem v obou státech). Znamenalo by to, že taková osoba by musela v obou státech přiznat své celosvětové příjmy a prakticky platit daň ve dvou státech. Proto mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího zdanění pro tyto případy stanoví postup, jak určit rezidentství jen v jednom státě, a to v článku “Rezident” (příp. “Daňový domicil”). To znamená, že stane-li se zahraniční osoba daňovým rezidentem v České republice např. z titulu délky pobytu na našem území a zároveň bude daňovým rezidentem i v jiném smluvním státě, a to z důvodu splnění jiného kritéria v daňovém předpise druhého smluvního státu (obvykle z titulu svého bydliště), pro stanovení daňové rezidence poplatníka se použijí kritéria stanovená v příslušné mezinárodní daňové smlouvě (která je nadřazená českému ZDP). Poplatník ze smluvního státu totiž nemůže platit daň ze svých celosvětových příjmů v obou smluvních státech.

Pravidla řešící dvojí rezidenci ve smlouvách se používají v určitém pořadí (tj. jak jsou v příslušné mezinárodní smlouvě uvedeny) a při určování rezidence poplatníka (fyzické osoby) sledují obvykle následující linii:

  • Pro postavení osoby a určení její rezidence v jednom ze smluvních států je zásadní existence stálého bytu.

  • Stálým bytem se rozumí byt, který je poplatníkovi kdykoliv k dispozici podle jeho potřeby, ať již vlastní či pronajatý. Tento byt může být poplatníkem pronajat jiné osobě formou, která umožňuje podle potřeby poplatníka obnovení jeho užívání poplatníkem bez prodlevy. Úmysl poplatníka zdržovat se trvale ve stálém bytě se posuzuje vzhledem k okolnostem jeho osobního a rodinného stavu, tj. žije-li v něm rovněž např. s manželkou, dětmi, rodiči, či zda byt je využíván v návaznosti na jeho ekonomické aktivity (podnikání, zaměstnání apod.).

  • Má-li osoba stálý byt v obou smluvních státech, bude považována za rezidenta toho státu, k němuž má užší osobní a společenské vztahy (tzv. středisko životních zájmů, např. rodiče, manželku, děti, konto v bance, kde je vykonáváno zaměstnání a někdy i charakter tohoto zaměstnání apod.).

  • Jestliže nemůže být určen stát, v němž má osoba středisko životních zájmů (nelze toto kritérium využít), bude považována za rezidenta toho smluvního státu, ve kterém se obvykle zdržuje (rozhoduje délka pobytu).

  • Jestliže se obvykle zdržuje v obou smluvních státech, bude považována za rezidenta toho státu, jehož je státním příslušníkem.

  • Jestliže je osoba státním příslušníkem v obou smluvních státech nebo v žádném z nich, musí být její postavení upraveno dohodou příslušných úřadů obou smluvních států.

Příklad: Občan Slovenské republiky s povolením k pobytu v ČR je zaměstnancem české firmy a před dvěma lety si pronajal v ČR byt.

a) Trvalé bydliště (stálý byt) má však stále ve SR, ale jeho rodina se již přestěhovala za ním do ČR, jeho děti zde chodí do školy, manželka si v ČR našla zaměstnání apod. Poplatník má sice bydliště (stálý byt s úmyslem se v něm trvale zdržovat) v obou státech, pro stanovení jeho daňové rezidence bude ale rozhodující, že středisko životních zájmů se přesunulo do ČR – zaměstnanec se stane daňovým rezidentem ČR (s povinností platit daně v ČR ze svých celosvětových příjmů). Pro potřeby zaměstnavatele (plátce daně) je vhodné, aby poplatník předložil přímý důkaz, že má daňový domicil v ČR, tj. potvrzení o daňovém domicilu vystavené v ČR místně příslušným správcem daně. V tomto případě může uplatnit daňové zvýhodnění již měsíčně v prohlášení u svého zaměstnavatele.

b) Trvalé bydliště (stálý byt) má tento poplatník stále ve SR a jeho manželka a děti rovněž nadále žijí ve SR. I když má tento poplatník „bydliště“ (stálý byt s úmyslem se zde zdržovat v obou státech), pro stanovení jeho daňové rezidence bude rozhodující určení státu, ve kterém má středisko životních zájmů. Jelikož pracuje u nás, vzniká dojem, že užší hospodářské vztahy má k naší republice. V ČR ovšem pobývá zatím pouze z důvodu zaměstnání (jeho rodina zůstala na Slovensku), proto je považován v souladu s mezinárodní daňovou smlouvou uzavřenou mezi oběma státy nadále za rezidenta SR. Tzn., že v ČR podléhají zdanění pouze jeho příjmy, které mají zdroj na území ČR (tj. tomto případě ze zaměstnání vykonávaného pro českého zaměstnavatele na území ČR) a celosvětovou daňovou povinnost si poplatník vypořádá ve SR. V tomto případě může daňové zvýhodnění na děti uplatnit jen v DAP a jen za předpokladu, že doloží potvrzení slovenského finančního úřadu o výši jeho příjmů na Slovensku a tím prokáže, že 90 % celosvětových příjmů je z ČR.

Potvrzení o daňovém domicilu

Postavení poplatníka jednoznačně deklaruje doklad „Potvrzení o daňovém domicilu“ (tiskopis MF č. 25 5232 MFin 5232). Jedná se o potvrzení daňového úřadu příslušného státu, že dotyčná osoba je v daném zdaňovacím období (příp. po jeho část) daňovým rezidentem tohoto státu. Potvrzení o daňovém domicilu, tj. že poplatník je rezidentem v České republice, vystaví v ČR místně příslušný finanční úřad na žádost poplatníka a po zaplacení správního poplatku. Poplatník (zahraniční osoba) bude ale muset za tímto účelem předložit správci daně důkazy, ze kterých vyplývá, že podmínky českého daňového rezidentství naplnil. Toto potvrzení finanční úřady vystavují k datu nebo za zdaňovací období, které již uplynulo. Potvrzení o tom, že poplatník podmínky české rezidence nesplňuje, správce daně v ČR ale vystavit nemůže (tj. v případě, že poplatník splňuje podmínky daňové rezidence v jiném státě). Obdobná potvrzení vydávají i daňové úřady v jiných zemích.


 



© Démonia s.r.o., 2015 | Poslední aktualizace: 31.03.2025 | www.demonia.cz

 

Odhlasit Home