1/
POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELŮ PŘI PŘIHLAŠOVÁNÍ A ODHLAŠOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ NA OSSZ
V minulém čísle informačního
servisu jsme Vás seznámili s povinnostmi organizací a malých organizací při
přihlašování a odhlašování zaměstnanců na NP, které souvisí se zaváděním
tzv. „registru pojištěnců“. Bohužel jsme v příloze tohoto čísla uvedli
„přihlášku“ a „odhlášku“ zaměstnanců ve znění, které nakonec nebylo
schváleno. Pokud jsme Vám tímto způsobili jakékoliv potíže, přijměte prosím
naší omluvu a slib, že budeme některé závažné informace předem konzultovat s
příslušnými orgány. V příloze tohoto čísla najdete už skutečně poslední
verzi tiskopisu, který bude používán pro všechny úkony v této oblasti, tj. k
přihlašování, odhlašování, hlášení změn i k hlášení oprav. Používat jej
budou jak organizace, tak malé organizace. Poučení k vyplňování tohoto tiskopisu
nezařazujeme vzhledem k jeho velkému rozsahu a vzhledem k tomu, že je preferováno
„elektronické předávání“ těchto tiskopisů. Pokud máte zájem se s ním
seznámit, najdete jej v elektronické podobě na naší internetové stránce www.demonia.cz v okénku aktuálně, kde si jej můžete
bez přihlašování vytisknout nebo je poučení k vyplnění tiskopisu k dispozici na
OSSZ (PSSZ).
K naplnění povinností souvisejících s vytvořením
registru doporučujeme okamžitě kontaktovat Vašeho dodavatele mzdového softwaru,
který by měl zajistit hladký přechod na elektronický způsob předávání
požadovaných údajů.
Z poučení k vyplnění tiskopisu jsme pro Vás vybrali
pouze několik zajímavých informací:
- pokud chce organizace změnit termín pro předávání přihlášek a odhlášek
na OSSZ, měla by ji o to písemně požádat. U malých organizací změna
termínu možná není, tzn., že musí přihlásit i odhlásit zaměstnance vždy do 8
dnů…
- pro hlášení změn údajů nebo oprav údajů není možná změna termínu ani u
organizací a je třeba toto provést do 8 dnů ode dne, kdy jsem se nový údaj
dozvěděl
- jestliže má zaměstnanec u organizace více pracovněprávních vztahů, je třeba
jej přihlásit na každý vztah samostatně (např. má pracovní poměr, vedlejší
činnost a dohodu o pracovní činnosti, bude třeba jej přihlásit třikrát)
- pokud dochází ke změně druhu činnosti (např. končí dohoda o pracovní
činnosti a začíná pracovní poměr), nelze toto nahlásit pouze jako změnu činnosti,
ale je třeba odhlásit dohodu a přihlásit pracovní poměr
- přihlašují se pouze zaměstnanci, kteří vstupují do zaměstnání, které zakládá
účast na nemocenském pojištění (tzn., že se nebudou přihlašovat dohody o
provedení práce apod.)
- datum vstupu do zaměstnání se uvádí tak, že se uvede den, měsíc a rok vzniku
pojištění (tzn., že se neuvádí datum vzniku zaměstnání uvedené v pracovní
smlouvě, protože účast na nemocenském pojištění vzniká až faktickým vstupem do
zaměstnání. Např. pracovní smlouva je od 1. dne v měsíci a na tento den připadne
neděle, vzniká zaměstnanci pojištění až dnem 2., kdy začne pracovat a být
nemocensky pojištěn)
- pokud u dohody o pracovní činnosti zanikne v některém měsíci pojištění
(tj. příjem v měsíci nedosáhne alespoň 400 Kč nebo poměrné části této
částky), není třeba zaměstnance z pojištění odhlašovat
- údaj o výši předpokládaného hrubého příjmu doporučujeme vyplnit takto:
„více jak 400 Kč“. Tato možnost je uvedena v poučení a údaj o hrubém
příjmu registr pojištěnců vůbec nevyžaduje…
- u cizinců je třeba zjistit název cizozemského nositele pojištění a to i v
případě, že nejste jejich prvním zaměstnavatelem po skončení tohoto
pojištění v cizině. Pokud zaměstnanec neví jméno cizozemského pojištění, je
třeba uvést alespoň stát, ve kterém byl naposledy pojištěn…
- přihlásit bude třeba i poživatele důchodů, protože i poživatelé
starobního a invalidního důchodu jsou nemocensky pojištěni. Přiznání nebo odnětí
těchto důchodů se hlásí jako změna pouze v případě, kdy je tento důchod
přiznán a vyplácen jiným nositelem pojištění než ČSSZ (např. MO, MV nebo
cizozemský nositel pojištění)
- v rámci hromadného sběru údajů bude třeba přihlásit i ženy na mateřské a
rodičovské dovolené a osoby, které čerpají u zaměstnavatele neplacené volno
- další informace najdete buď v poučení k vyplnění nebo Vám je poskytne
příslušná správa sociálního zabezpečení.
K HROMADNÉMU SBĚRU SEZNAMU
ZAMĚSTNANCŮ:
Podle posledních informací by měly organizace a
malé organizace provést hromadný sběr seznamu zaměstnanců do 31. 7. 2005 těmito
způsoby:
- standardním elektronickým podáním seznamu zaměstnanců ve formátu datové věty
přes Portál veřejné zprávy (www.portal.gov.cz
) podepsané zaručeným elektronickým podpisem, popřípadě podpisovým klíčem ČSSZ,
- standardním elektronickým podáním seznamu zaměstnanců na datovém médiu
(disketě/CD) podepsané zaručeným elektronickým podpisem, popřípadě podpisovým
klíčem ČSSZ,
- na datovém médiu - předepsaný textový soubor v CSV formátu:
- pro malé organizace a organizace je definovaná datová věta v CSV formátu (s jiným
seznamem údajů pro MO a organizace) -
- je připraven formulář MS Excel umožňující ručně zadat, uložit soubor se
seznamem zaměstnanců v CSV formátu a následně jej vytisknout
- k podání bude nutno zároveň přiložit vytištěný a podepsaný seznam s podpisem a
razítkem organizace/malé organizace
- formulář a program jsou vystaveny ke stažení na
www.cssz.cz
- podáním doporučeného tiskopisu v papírové podobě, jehož použití sice
není uloženo zákonem, ale mělo by celý proces usnadnit a zjednodušit, jak pro
klienty, tak i pro následné zpracování údajů. Tento tiskopis je rovněž k dispozici
na OSSZ/PSSZ.
POZOR: do hromadných
seznamů zpracovávaných školskými zařízeními nevyžaduje ČSSZ zahrnovat
studenty, i když v zásadách pro vyplňování tiskopisu jsou uvedeni!